Leis
    Hej!
    Jag har gått gymnasiet i 3 år & gick ut nu i sommras.
    Fick inte ett fullständigt slutbetyg, men näst in till, och betyg var inte de jag eftersträvade, (snitt E/D i allt).
    Nu vill jag höja mina betyg, samt komplettera till ett slutbetyg, så vilken väg är bäst att gå? Via folkhögskolan behöver jag endast plugga i 1 år, för att sedan kunna söka in med det omdömet jag får därifrån.
    Plugga genom distans är det jag eftersträvar.
    Så min fråga lyder nu, Kan man plugga distans via en folkhögskola & ändå få ett omdöme?
    Mvh..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Leis!

    Om folkhögskoleutbilndingar på distans kan du läsa på www.folkhogskola.nu och om du klarar kurserna får du ett omdöme och med omdöme från en folkhögskola, kan du söka till högskola/universitet. Du prövas i så fall i BF-urvalsgruppen.

    Du kan också kontakta Folkhögskolornas gemensam informationstjänst som kan svara på alla frågor som gäller folkhögskolornas olika utbildningar.

    Du kan också fundera på om du vill göra Högskoleprovet som placerar dig i urvalet i HP-gruppen, dvs du kommer att konkurrera i ännu en grupp, vilket ökar dina chanser att komma in på en högskoleutbildning.

    Bästa hälsningar och lycka till!

    ANNA

    Vill nu lägga till att i fall du skulle läsa på Komvux för att uppnå behörighet till högskola - då är det Examensbevis du bör läsa mot och ha som mål att få (inte Slutbetyg, alltså :). Slutbetyg får man på grundskolan och tidigare fick även på gymnasiet, fram till år 2013 men från 2014 - får man Examensbevis. /fortfarande får de som påbörjade läsa gymnasial utbilning senast under våren 2011 - möjlighet att komplettera upp till Slutbetyg, men det gäller inte de som ej har påbörjat gymnasiet senast vårterminen år 2011/. Det är bäst att använda de rätta "termer" /kalla saker vid deras rätt namn/ för att undvika missförstånd. Alltså, om du skulle prata med komvux - säger du att du behöver komplettera ditt Studiebevis upp till Examensbevis.