Tania
    Hej!

    Jag undrar om man kan plugga efter gymnasiet i ex. komvux för att höja ett redan godkänt betyg? eller måste jag ta en prövning?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Tania;

    det är ekonomiska orsaker och lärarbrist som gör att komvux - allt som oftast - inte kan erbjuda platser på kurser för att konkurrenskomplettera. Alla får söka till komvux men sedan tar komvux in i första hand för att läsa grundskolekurser (det finns de som ej har grundskolekompetens och de är högst prioriterade på komvux).
    Sedan tar komvux in (köper platser för) personer som helt saknar gymnasieutbildning; i tredje hand - tas man in på kurser i vilka man sedan innan har F betyg och först efter dem - kan ev. de som vill läsa upp från godkända betyg, tas in men allt som oftast är då pengarna slut och ingen kan tas in för att "konkurrenskomplettera".
    Så, om någon någon gång kan på komvux läsa upp från ett godkänt betyg, så är det extremt ovanligt nu för tiden.

    Sammanfattning
    Det kan inte uteslutas helt att du kan ha extrem tur och komma in på någon kurs för att läsa upp från godkänt betyg, men om man ska vara realistisk - så är det Prövningar som gäller om man vill få högre betyg i redan godkända kurser.

    Hälsningar
    Mikael SYV