Martin
    Hejsan!

    Nu är det 4 år sedan jag lämnade gymnasiet och det var med besvikelsen att jag hade F i både matte 3C och kemi 1.
    Nu är tanken att jag skall ta tag i mitt liv och skaffa mig någon form av högskoleutbildning. Problemet är då att de kurser jag är intresserad utav att plugga måste man ha godkänt i matte 3.

    Min fråga är då hur skall jag lyckas plugga upp matten. Är det bäst att plugga själv och sedan göra en prövning? Är det de enda sättet eller finns det någon form av distanskurs man kan ta?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Martin,
    för det första, så har jag ett förslag att du kan plugga upp en lite lättare kurs - matematik 3b. Se i behörighetskraven på den högskoleutbildning du vill söka, om det står "Matematik 3c" eller om det står "Matematik 3b/3c". Ofta är det "matematik 3", och då kan man ha godkänt betyg i matte 3b ELLER i 3c. Och 3b är lite lättare att få högre betyg i.
    Innehåll i matten på nivå 3 kan du se i matteboken.se/lektioner/matte-3

    Ang. kurser, bl a på distans - är det en fråga till KomVux i den kommunen där du är folkbokförd. Ofta erbjuder komvux läsa på distans och/eller på "flex" också, dvs inte endast studier på dag- och kvällstid.

    Förutom Komvux kan man också se om folkhögskolorna skulle kunna ge undervisning i matematik 3. Du kan höra med folkhögskolornas infotjänst ang. den möjligheten.

    Länktips
    www.folkhogskola.nu - kontaktuppgifter till folkhögskolornas gemensam informationstjänst.