Lina
    Hej!
    Pluggar ekonomi på gymnasiet men har nu kommit på att jag kanske vill bli läkare. Behöver då läsa upp en del naturvetenskapliga kurser efter studenten. Jag har alltid trott att man gör detta på komvux, men närjag börjar läsa står det att man måste vara över 20 för att plugga där? Så min fråga är om det är möjligt att läsa upp kurser man inte tidigare läst när man är under 20 år? Eller kan man göra prövningar?

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Lina,

    från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år kan man, OAVSETT SINA TIDIGARE STUDIER, kan man bli antagen till Komvux
    men om man får Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet (vilket man kan få efter 3 års studier på gymnasiets nationella program), kan man vara "hur ung som helst" och ändå kunna börja på Komvux.

    Andra sätt att skaffa sig naturvetenskaplig behörighet
    1. naturvetenskapligt basår på universitetet

    2. studier på en folkhögskola

    3. självstudier och prövningar.

    Hälsningar
    D: