Malin
    Hej! Direkt efter studenten flyttade jag till USA och jobbar nu här som Au pair. Min fråga är om det finns någon möjlighet att plugga upp meritkurser (typ engelska 7) under tiden som jag är här? Läste barn och fritid och tog aldrig någon meritkurs under gymnasiet, men tror att jag behöver lite mer meritpoäng för att komma in på socionomprogrammet, min drömutbildning, när jag kommer hem till Sverige.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Malin,
    om du är folkbokförd i Sverige - vänder du dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Det är komvux i din kommun som kan erbjuda dig läsa gymnasiala kurser. Det brukar ofta finnas möjlighet att läsa på distans. Och i så fall bör det inte spela roll var du befinner dig... dock kan det tyvärr krävas att man "någon gång" kommer till skolan... men det är en fråga som du får "ta" med Komvux i din "hemkommun".

    Det finns inga centrala bestämmelser om hur "distans" ska organiseras i varje kommun. Det är inte heller säkert att just din kommun erbjuder kurser på distans, över huvudet taget.

    Förhoppningsvis kan du plugga "helt på distans", dvs studieform "distans Utan obligatoriska träffar" - det är det du bör fråga efter hos komvux.

    Om du har godkänt betyg i engelska 6, bör du kunna bli antagen till engelska 7 på komvux i din kommun.
    I fall du inte är folkbokförd i någon kommun i Sverige idag, är det i så fall ett stort problem... för då har du ingen "hemkommun" och komvux kan då inte få statsbidrag för att ge dig undervisning... och kommer i så fall förmodligen svara att de tyvärr inte kan hjälpa dig.

    Vänligen
    ANNA