Alice
    Hej!
    Jag vill höja mitt meritvärde för att komma in på sjuksköterskeprogrammet. Jag hade tänkt lägga till engelska 7 och matte 3b, men jag skulle gärna vilja ha ett modernt språk också som spanska för att få ytterligare meriter! Problemet är att jag inte har läst spanska 1. Måste jag läsa spanska 1 och spanska 2 för att sedan få meritpoäng för spanska 3?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Alice!

    För just Meritpoängen så behöver du godkänt betyg i Spanska 3 (lägst kurs "moderna språk 3") och i fall du har kunskaper i Spanska eller kan skaffa dig dem på egen hand, kan du anmäla dig till prövning direkt i Spanska 3.

    Ska du söka till komvux, så tror inte jag du får plats på kursen Spanska 3, utan att du kan uppvisa godkänt betyg i Spanska 2 (och på liknande sätt - komvux kommer inte att ge studieplats på Spanska 2, innan du kan uppvisa godkänt betyg i Spanska 1). Komvux vill inte ge platser när de inte är säkra att sökande har förkunskaper och har en rimlig chans att klara av att få godkända betyg.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte
    • : Okej! Om jag läser både matte 3b och 3c, blir det tillsammans 1 meritpoäng eftersom en mattekurs ger 0,5 poäng?
    • Liselotte : Nej, man kan inte få 1.0 i merit på nivå 3. För att få 1.0 i merit i matte behöver du godkända betyg i matte 3 och sedan i matte 4. Sedan är det också så här att i fall du har godkänt betyg i matte 2 som du egentligen "inte behöver", när din högskoleutbildning inte kräver matte 2 för särskild behörighet, då får du 0,5 i merit för matte 2. I så fall uppnår du max i merit INOM MATTE - för godkända betyg i matte 2, 3 och 4. Vilka kurser på nivå 2 och 3 (om det är a, b eller c spår), spelar ingen roll.
    • Liselotte : Men Sjuksköterskeprogrammet kräver matte 2, och du får därför inte merit för matte 2. Du får 1.0 i merit för godkänt betyg i eng7 och 0.5 för matte 3. Resterande 1.0 i merit skule du kunna få om du läste matte 4 och moderna språk 3, t.ex.