Jonatan
    Jag hade cirka 18.9 i snittbetyg m merit, och 16.9 utan. Jag vill komma in på antingen Handels, Ekonomi i Lund/Uppsala alternativt plugga på London School of Economics - Frågan lyder: Är det rimligt för mig att tro att jag kan plugga upp mina betyg tillräckligt? Om det är det, hur långt tid skulle man klara det på?
    Om det inte är det - hur hade du lagt upp det?
    • Anna : Du har 2.0 i merit. Du kan få ännu 0.5 i merit ... max i merit är 2,5. Du kan genom att läsa eller göra prövning i den kursen som kan ge dig ytterligare en halv meritpoäng höja meritvärde med lite över 0.6 om du får A-betyg i den kursen. Och i så faII får du ca 19.52 ... Hur lång tid det tar, beror alldeles på... en 100 poängskurs läser man på komvux på 5 veckor på heltid. Inför prövning förbereder man sig på egen hand, i den takt som man mäktar med. Lycka tillI :)

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jonatan!

    Har du gjort högskoleprovet?

    Men 16.9 i jämförelsetal har du i princip alla B-betyg och det är därför inte orimligt att du skulle kunna få A-betyg i de kurser du idag har B-betyg och B-betyg i de kurser i vilka du har C-betyg. Anmäl dig till prövningar i de kurser i vilka du kan genom självstudier få bättre betyg, än de som du ha idag - är mitt råd.

    Bästa hälsningar & Iycka tiII!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare