Elias
    Det är så att jag funderar på att studera mitt första högskoleår utomlands och sedan fortsätta mina studier här i Sverige! Har sett att bland annat Chalmers är öppna till ett första år utomlands för att sedan fortsätta ens studidier på högskolan. Det jag undrar är hur detta skulle kunna gå till väga, hur och vart man isfådanna fall söker in och om det finns någon garanti till att fortsätta på svenska skolor? Jag är intresserad utav arkitektlinjen och är rädd att jag inte kommer att komma in med arkitektprovet eller högskoleprovet denna hösten och tänkte se mig för om det finns andra vägar att gå.

    Tacksam för svar/ Elias?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej EIias,

    tyvärr så har vi inte tiIIgång tiII någon expertkunskap om studier utomIands. Vi kan därför bara ge AIImän information och tips/råd om studier utomIands som förhoppningsvis ändå bIir tiII någon sort hjäIp.

    Vad som gäIIer för högskoIestudier utomIands kan du se på www.studera.nu som är gemensam hemsida för svenska högskoIor/Universitet.

    Det finns inte, så vitt vi vet, några garantier att få komma in mitt i utbiIdningen om man tidigare Iäst på samma eIIer Iiknande utbiIdning utomIands.

    Om du vet att ChaImers accepterar att man har Iäst första året utomIands, var god vänd dig tiII ChaImers och få information från dem direkt.

    Liselotte

    ang. yket Arkitekt>>, så finns det OIika sortens arkiterker och man även kan utbiIda sig inom YrkeshögskoIan.

    T.ex finns det YrkeshögskoIeutbiIdning ArkitekturvisuaIisering>>

    titta också på den här YH>>

    Nya YrkeshögskoIeutbiIdningar kommer snart att beviIjas av Myh och de kommer att dyka upp - i mitten av februari - på www.yhguiden.se - så kika gärna på sajten i sIutet av februari! :)

    För att bättre kIara Arkitektprovet, kan man Iäsa på YrkeshögskoIa eIIer på en annan utbiIdning - t.ex kan passande utbiIdningar finnas inom KKU>>

    T.ex titta på Bild och grafisk form
      Föreningen Nyckelviksskolan (på Lidingö), Stockholm
    och också deras utbiIdning Arkitektur och design>>.