Emma
    Hej, jag går sista året på IB programmet där jag går saminriktning, men jag skulle vilja plugga till veterinär, helst i Skottland. Då står det är det krävs vissa ämnen sol jag kan ha gått på IB men nu inte gjorde det, om jag då går naturvetenskapligt basår här i Sverige kan jag fortfarande komma in på skolor utomlands med IB betyget plus behörigheten på basåret?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Emma, Det är extremt svårt att svara på din fråga. Nu ska Storbritannien gå ur EU. Skottland ingår i Storbritannien och går ur EU den med. Hur det påverkar antagningskraven till högre utbildning i Skottland är oklart.

    Allmänt så brukar de flesta universitet utomlands att acceptera svenska betyg, nämligen att om man är behörig till utbildning i Sverige, brukar man vara behörig till samma utbildning även utomlands. Men undantag kan finnas. Bäst för dig är det att höra direkt med den skola i Skottland dit du vill komma in - det är ju deras skola och de bestämmer vem som är behörig och vem de tar in.

    Medans Skottland ännu finns med i EU, finns det möjlighet att höra med en EURES-rådgivare>>. Gör det - är mitt råd.Eures-rådgivare expert på Skottland har epostadress [email protected] - skriv på engelska /den uppgift vi har att det är inte möjligt att få svar om man skriver på svenska/.

    För övrigt så kan vi här på Fråga syv endast hjälpa till med att skicka några länkar till hemsidor som vi bedömer som pålitliga - där får du själv leta vidare. Hör av dig igen om du vill ha länkarna!

    Beklagar att vi inte kan hjälpa till mer!

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte