Selma
    Hej! Är som de flesta andra nior mitt uppe i gymnasievalet och när jag idag besökte gymnasiemässan i Stockholm så fick jag upp ögonen för att göra ett utbytesår i USA under gymnasietiden. Då jag inte har några större problem med skolan så är det inga problem att avbryta studierna i Sverige och fortsätta på dem ett år senare, problemet är snarare kostnaderna. De flesta bolag jag tittade på kostade ett utbytesår mellan 70-170 tusen kronor. Har även kollat in Rotary men även 45000 är lite för högt för mig.

    Jag har dock släkt i USA som jag har regelbunden kontakt med. De har tidigare varit värdfamiljer och säger att jag gärna skulle vara välkommen hos dem eller någon av deras vänners familjer. Jag undrar då om det går att ordna detta på något sett själv, utan att åka med en förening. Om jag själv fixar visum, skolplats och liknande går det då att dra iväg på ett år själv, utan förening, för att få ner kostnaderna?

    Tack på förhand!

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Det är inte förbjudet att ordna sin resa och sina studier själv, utan hjälp av någon organisation.

    Lycka till!

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Tack så jätte mycket för snabbt svar. Var lite orolig att lagarna för att plugga i USA liknade de som gäller om man vill arbeta där som T ex Au-pair då man måste åka med en organisation. Vet du möjligen vem man kan ta kontakt med för att sedan få reda på vilka steg man ska ta och vad som ska fixas för att kunna plugga ett år i Amerika?
    • Milla : Dina släktingar i USA borde kunna hjälpa till. Tips : kontakta ambassader och konsulat.