Anna

    Om jag väljer barn och fritidsprogrammet pedagogiskt arbete kan jag sedan plugga vidare på nått sätt på universitet till psykolog?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Anna;
    för behörighet till Psykologprogrammet behöver du bland annat ha godkänt betyg i matematik 2, en kurs som inte ingår i yrkesprogram, men det är ofta möjligt läsa den som Valbar kurs på alla yrkesprogram, inklusive BF.
    Kika gärna på Programplan för BF.
    Kurser för Grundläggande behörighet till högskola ingår inte per automatik men du har rätt att läsa dem - svenska 3 och engelska 6 kan du läsa både inom BF-programmet och utanför, som U-kurser /utökade, utanför programmet; detta för att i så fall kunna inom programmet läsa andra kurser, om du så önskar/.
    Matte 2 kan bli "ett problem" och din gymnasieskola ej finner möjlighet att ge dig den kursen. Ofta går det, men kan inte garanteras.
    För övrigt, så är det inte ovanligt att efter BF (och efter andra yrkesprogram) kunna direkt söka till psykologprogrammet.

    Tips! på de skolorna du vill söka till - fråga om de kan lova dig att göra allt de kan för att ge dig möjlighet att läsa matte 2. Det kan inte bli 100%-garanti (därför att obligatoriska kurser måste alltid prioriteras och matte 2 är inte en obligatorisk kurs på yrkesprogrammen) men oftast går det bra att läsa matte 2 på yrkesprogram.

    Innehåll i matte 2 kan du se på matteboken.se/lektioner/matte-2 och om du på gymnasiet inte blir behörig, kan du komplettera efter gymnasiet.

    • Tips!
      oavsett vilket program du läser på gymnasiet, försök få så höga betyg som möjligt. Detta för att psykologprogrammet är i Sverige mycket populärt och många söker med höga betyg.

      Fundera också på att göra Högskoleprovet - helst några ggr, innan du söker till psykologprogrammet; det är inte obligatoriskt att göra HP, men jag vill råda dig att göra det.
    Studie- och yrkesvägledare