Hej Mohammad,

    det finns inte någon automatisk omräkning av yrkeshögskolepoäng till högskolepoäng, så svaret är i princip: nej, formellt sett så måste du troligtvis läsa hela den 3-åriga kandidatutbildningen från början till slut (dock kan du ansöka om "tillgodoräknande av tidigare utbildning" och får då svar om något ur din tidigare yh-utbildningen kan tillgodoräknas - svaret kan dock tyvärr bli att det inte kan... eller så kanske du skulle kunna hoppa över delar av kandidatutbildningen). Ansökan om tillgodoräknande av tidigare utbildning gör du efter det att du blir ANTAGEN till den högskoleutbildningen som du vill läsa; det går inte få förhandsbesked, i alla fall som regel... men du får givetvis vända sig till de institutioner där du vill läsa och fråga om de skulle kunna ge dig ett förhandsbesked.
    Vår erfarenhet är att de flesta får svar att det inte går att få förhandsbesked. Du måste alltså komma in på utbildningen och efter det ansöka om Tillgodoräknande av tidigare utbildning.
    Även om du inte får en förkortning av din utbildning på kandidatprogrammet, så borde det bli lättare att läsa på högskolenivå, om du redan har klarat en eftergymnasial (yrkeshögskole-) utbildning.
    Vänligen
    ANNA