Valentina
    Hej jag går på vård och omsorgsprogramet i sverige och vill plugga vidare till läkare men helst i Spanien. Går det? är det svårt att komma in och måste man betala mycket för att studera till läkare där?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Kommer du kunna studera med undervisningsspråket Spanska? Eller du vilk läsa "på engelska", dvs med undervisningsspråket Engelska?

    Finns det någon speciell anledning varför du vill läsa i Spanien? Är det i Spanien du sedan vill arbeta som läkare?

    Studie- och yrkesvägledare

    I Sverige är läkare ett legitimationsyrke>>> vilket betyder att man får arbeta som läkare endast om Socialstyrelsen godkänner din utbildning och utfärdar legitimation och det tråkiga i det är att det inte går att få ett förhandsbesked dvs du måste först skicka in fina utbildningsdokument och de svarar sen om du måste komplettera din utbildning med kurser eller praktik eller om de inte alls godkänner den för arbete i Sverige. På så sätt tar man en risk när man läser till ett legitimationsyrke utomlands.

    För kostnader för utbildning i Spanien kan det spela stor roll i vilket land man är medborgare och i vilket land man har uppehållstillstånd och om det är tillfälligt eller permanent tillstånd.

    Läser du åk2 idag? Reglerna kan ändras och det är kanske bäst att vänta med att planera i detalj innan man är närmare i tiden till den tidpunkten när man ska söka utbildningen.

    Bra om du hittar den universitet i Spanien där du vill läsa och kontaktar de direkt.

    • : Hej, jag kan både flytande spanska och flytande engelska och anledningen till att jag vill studera i Spanien är för att det är ganska så svårt att komma in på universitet i Sverige när de gäller läkare och för att jag tycker om Spanien. Vet ej riktigt om jag vill jobba här i Sverige eller i Spanien men tror jag mest vill jobba som läkare i Sverige.
    • Anna : Jag skriver nu ett nytt svar till dig! :)
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Valentina,

    om eftergymnasiala studier i Spanien kan vi ge dig länkar till sidorna som vi beömer som pålitliga. Vi kan tyvärr inte ge detaljerad info om studier i Spanien, då vi saknar expert på det område. Det finns privata företag som förmedlar studier utomlands, men efter som vi inte kan ansvar för deras arbete, vi vet inte om de är seriösa och om du får "valuta för pengarna" (för att deras hjälp är inte gratis) - då kan vi tyvärr inte rekommendera ngt av de företagen.

    De hemsidorna som vi bedömer som pålitliga och som vi hoppas kommer ge dig relevant information eller där du kan ställa frågor och få tips och råd och komma vidare i din sökning efter utbiIdningar i Spanien är:

    Studera i Spanien (på Studera.nu)>>

    Lista på Universitet i Spanien>>

    Spaniens Ambassad>>

    Att tänka på om du vill läsa utanför Sverige>>

    och Länksamling>> (där alla "blåa ord" är klickbara länkar).

    Hoppas mittt svar blir till någon sort hjälp för dig!

    Lycka till!

    ANNA