Elev

    Hej! Skulle uppskatta all hjälp och råd vi får. Jag frågar åt en väldig nära bekants vägnar. Om en person med invandrarbakgrund inklusive 10 års erfarenhet av livsmedelsbutik (i Sverige) vill börja plugga och förhoppnings få arbete i ett annat yrke går detta? Vi pratar om en person utan betyg från grundskolan? Går det att det söka sig vidare till yrkesutbildningar i alla fall? Eller måste man först gå komvux och få godkända betyg i nians svenska, engelska och matte? Därefter på gymnasial nivå? Eller hur funkar detta? (OBS! Detta kan inte ske heltid pga ensamstående med tre barn= studierma måste fortfarande fungerar vid sidan om det nuvarande jobbet). Tack på förhand för all hjälp. Allt gott! Med vänliga hälsningar

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Yrkesutbildning på komvux ligger ofta på gymnasial nivå; man måste därför ha kunskaper i svenska, i första hand, motsvarande godkänt i åk9; från kraven i eng och matte kan man få dispens, dvs skippa det kravet. Boka tid med syv på komvux för den personen som din fråga gäller.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej!
    det som Anna svarade, stämmer, men jag vill utveckla lite mer...
    Om personen som din fråga gäller kan tillräckligt mycket svenska och också inom andra ämnen som krävs, t.ex engelska och matematik (trots avsaknad av betygen) kan nivåbedömning visa det och personen kan bli antagen till en yrkesutbildning på gymnasial nivå.
    Komvux i varje kommun bestämmer rätt mycket själva, därför är det svårt att ge svar när man inte vet i vilken kommun personen kommer att läsa.

    Allmänt gäller
    på Grundskolenivå har man rätt att läsa i vilken kommun som helst, oavsett om man är folkbokförd i samma eller i en annan kommun.
    - på gymnasienivå läser man i den kommunen där man är folkbokförd (eller i undantagsfall så köper hemkommunen utbildning i en annan kommun - "interkommunal ersättning"; beslut ligger dock hos hemkommunen, alltså den kommunen där man är Folkbokförd).

    Att läsa och jobba samtidigt
    Det är tufft; och som ensamstående med tre barn (du skriver om det i din fråga) så är det Extra-tufft. Det som är rimligt är att jobba på halvtid och studera på halvtid, men frågan är i så fall om ekonomin kommer att "gå ihop".

    Mitt förslag
    Kontakta den kommunen (Komvux) där personen är folkbokförd i och be om att få göra Nivåbedömning - i första hand i svenska, men även i matematik och i engelska. Om personen aldrig läst engelska, så kanske det är onödigt att göra nivåbedömning i engelska - då det är Nybörjarkurs som gäller för dem som aldrig läste engelska.
    Efter nivåbedömningen vet man på vilken nivå personen ligger och kan då diskutera saken med Studie- och yrkesvägledare på komvux. Vilka yrkesutbildningar som finns i just "den kommunen" kan inte jag svara på, då jag vet inte vilken kommun det gäller. Ofta brukar utbildning till Undersköterska (Vård- och omsorgsKurspaketet) finnas i de flesta kommuner; även utbildningar till Barnskötare, Bussförare och Elektriker är rätt så vanliga utbildningar på Komvux.

    Viktigt att kunna tillräckligt med svenska
    För att kunna tillgodoräkna sig innehåll i utbildningen och senare även kunna få ett jobb - är det mycket viktigt att kunna tillräckligt mycket svenska, när man börja läsa på en yrkesutbildning. Ibland finns det i vissa kommuner utbildningar där man läser svenska och en yrkesutbildning samtidigt; de utbildningar går ofta på dagtid/heltid - om de går att kombinera med att jobba samtidigt på "sitt gamla jobb" - kan inte jag svara på.

    • Elev : Tackar så hjärtligt för detta! Ha en trevlig eftermiddag och en fortsatt bra sommar! Med vänliga hälsningar
    • Mikael : vi på fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp!