jonathan
    Hej, jag vill plugga vidare till illustratör sen, men vet inte hur jag ska göra. Jag kommer att sluta 3:an efter vårterminen men jag vet inte vilken skola jag vill söka till för jag är osäker på om det faktiskt är illustratör jag vill bli.
    Jag gillar att hålla på med cad, photoshop, och liknande program och vill gärna arbeta inom dom eller liknande ämnen. Så kan du kanske hjälpa mig med att lista ut vad som skulle passa mig och vad det är jag vill studera.
    (Också, om du har några tips när det kommer till att hitta studentboende och överleva på egen hand sen så skulle det uppskattas)

    /Mvh, Jonathan

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Jonathan,

    du som går TE har några extra möjIigheter - bI a 4-de tekniskt år och http://teknikspranget.se/

    Antar att du vet redan vad 4-de tekniskt år är, men här>>> får du snabblänk till info i alla fall. :)

    Den inriktning på T4 som jag tycker passar bäst till dina framtida planer är Design&Produktutveckling - och den finns bl a på den här skolan>>>

    T4 erbjuds idag på 60 gymnasieskolor>>

    Du är intresserad av yrket Illustratör>> och jag undrar om det är skönlitterära böcker du vill illustrera eller om du vill bli "teknikillustratör" eller kanske både och?

    Kika på KKU>> som är en ny studieform sedan bara ett par år.

    Det finns tyvärr inte ngt. "rätt" svar ang. vilken utbildning man ska gå om man vill bli Illustratör. Det finns många olika vägar att gå och det finns också autodidakter som blev duktiga illustratörer.

    Arbetsgivare får anställa vem de vill till att jobba som illustratör, det finns inga tvingande krav på någon sort "licens"... och du kan också starta eget, bli egenföretagare och skaffar du dig betalande kunder, kan du ha vilken utbildning du själv tycker passar dig.

    Ang. skaffa boende och stå på egna ben, så är det Ekonomiska medel som du måste se till att ha - lön eller Studiemedel /studiemedel får du om du kommer in på en utbildning men det är tyvärr inte så mycket pengar, allt-som-allt inkl lån är det ca 8000 kr/månad och det ska räcka till boende, mat, kläder, köpa böcker, åka till-från skolan och allt annat/ - det räcker oftast inte.

    Väldigt ofta hjälper föräldrarna till. De som inte har möjlighet att få hjälp av föräldrar eller andra släktingar, har det rätt så kämpligt med ekonomin. Att jobba extra vid sidan av studier är inte så lätt. För det första så måste du själv hitta jobbet. För det andra, måste du hinna och orka jobba.

    Det är en oerhört fördel att kunna under studietiden bo hemma hos föräldrarna. Så de som har den möjligheten, rekommenderar jag att använda sig av den. då har man tak över huvudet, mat på bordet och kan koncentrera sig på sina studier.

    Ang. hitta boende - det är, som bekant, ganska svår bostadssituation så gott som i hela Sverige nu.

    Vissa "skolor" /högskolor, folkhögskolor mm/ erbjuder boendemöjligheter eller i alla fall säger att de "garanterar tak över huvudet", vilket kan innebära sova i sovsäck på golvet i korridoren på skolan.

    Annars så söker man på alla sätt man kan: via vänner, släkt och bekanta - och genom att ställa sig i köer, studentkö, vanlig bostadskö mm. tyvärr tar det ofta lång tid att få bostad genom en kö. Då får man lösa det så gott det går - att skaffa sig en bra sovsäck kan varmt rekommenderas, då kan man i värsta fall "slagga" någonstans, hemma på golvet i köket hos någon kompis, t.ex - så att man i alla fall har tak över huvudet.

    Det förekommer att högskolestuderande bor i tält på högskoleområde under höstterminen fram tills det blir för kallt i tälten... tyvärr. Exempel på var det har tyvärr blivit en "tradition" är Lund /Universitetsparken i Lund/.