Hemlig
    efter gymnasiet vill jag gå till ett program vilket kräver, matte 2b, engelska 6 samt samhälle 1. Vilket jag har godkänt i redan, dock tror jag att jag kommer få F i 350p , kemi 1 (100) , fysik 1 (150) samt matte 3c (100). kommer jag kunna plugga vidare till det jag vill då det ej kräver dessa ämnen eller är jag tvungen att sedan plugga upp något ämne till godkänt även då det ej krävs?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej,
    alla svenska högskole-/universitetsutbildningar kräver även Grundläggande behörighet, alltid. De kurser du nämner är för Särskild behörighet.
    Grundläggande behörighet kan man uppnå på olika sätt:
    genom examensbevis (med godkända betyg i svenska 2,3 och eng6)
    eller
    genom 3-årig arbetslivserfarenhet + några godkända betyg från gymnasiet (kallas för Reell kompetens/en annan väg): arbetslivserfarenhet behöver man börja tjäna in efter gymnasiet. Alltså kan du jobba i minst 3 år och göra högskoleprovet (för konkurrens) - i så fall behöver du inte examensbevis. Du kommer i så fall prövas endast i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet); detta pga man kan inte räkna ut meritvärde på studiebevis = ofullständig gymnasial utbildning.

    Om du vill komplettera och få examensbevis på komvux, sök till komvux i den kommunen där du är folkbokförd.

    Hänvisningar/lästips:
    gymnasieguiden.se/informeras/vad-kraevs-foer-att-uppna-gymnasieexamen
    antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/En-annan-vag - info om reell kompetens vid ansökan till högskolestudier, i Sverige.