Diana
    Hej!

    Under min gymnasiegång läste jag Sva 1 och Sva 2 men också Sv 1,2, och 3. Går det att få poäng på dessa kurser så att det blir 500 poäng tillsammans, eller kan man endast byta ut SVA kurserna mot SV? I mitt studiebevis finns alla 500 poängen med, men är fortfarande lite osäker.

    Tack för svar

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Diana,

    om du idag har Studiebevis och vill på komvux komplettera upp till Examensbevis, behöver du tillsammans med SYV på komvux göra Planering mot Examensbevis.

    Enligt vår tolkning av reglerna borde man kunna inkludera Sva1, Sva2 och Sv3 inom Gymnasiegemensamma ämnen
    och
    Svenska 1 och 2 - som kurser inom Individuellt val. På så sätt kan du tillgodoräkna dig alla de 500 poäng.
    Vi har tidigare samrått med betygsexperter i ett liknande fall och fick svar att det är OK att göra så. Du får, om du vill, visa mitt svar till SYV på komvux, när ni tillsammans ska göra Planering mot Examensbevis.

    Bästa hälsningar

    ANNA