Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Fattah!
    Fordon & transportprogrammet är ett yrkesprogram och behörighet till yrkesprogram är:
    godkända betyg i svenska/svenska som andraspråk
    engelska
    matematik
    + i fem stycken valfria ämnen från vårterminen i åk9.

    Om vi tar ett exempel: en elev har bara 8 betyg från grundskolan och alla de 8 betygen är E och hen har de i de "rätta ämnena" (se ovan). Då har hen 80 betygspoäng och det KAN RÄCKA för att komma in på Fordon och transportprogrammet. Man är behörig - det är det viktigaste. Sedan kan det uppstå konkurrens om utbildningsplatserna eller inte.

    Om antal behöriga sökande är färre än antal utbildningsplatser, blir det inte någon konkurrens och i så fall kommer alla behöriga sökande in.

    Om konkurrens uppstår, kommer de som har fler betygspoäng (som ofta kallas för Mtv eller Jmf) in först. "Störst kommer först" - kan man säga (om med "störst" i detta fallet så menas det störst siffra som man räknar ut på betyg från grundskolan).

    Det du kan göra för att öka dina chanser för att komma in - är att se till att du får så höga betyg som du kan få. Gör ditt bästa under resten av läsåret.
    Plus sök FLERA ALTERNATIV till gymnasiet, inte bara en utbildning på en skola.
    Du kan t.ex. söka till den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/ronnowska-skolan i första hand, men sök också till någon annan skola i andra hand och helst även till ännu en skola - i tredje hand.
    Du kan ha många alternativ i din gymnasieansökan, men prioritera noga:
    som alternativ nummer 1 sätter du upp en skola som du gillar bäst.

    Bästa hälsningar & lycka till med ditt gymnasieval!
    Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare