Elina
    Hej!
    (Varning för långt inlägg/fråga)

    Jag har efter många års funderande kommit fram till att jag behöver arbeta med att bekämpa brott. Jag behöver vägledning om jag bör välja kriminologprogrammet i Örebro eller Polishögskolan.

    Jag är intresserad av att ta reda på hur ett brott gått till, vem som gör brott och varför. Jag vill gärna förhöra människor och arbeta med att förebygga brott i samhället. Jag tycker om att skriva och är duktig på att formulera mig. Jag tror att en en tjänst "inne" passar mig bättre än ute i fält så att säga.
    Jag är däremot kluven då man på kriminologprogrammet får lära sig allt jag är intresserad av men ändå inte "blir något" utan endast får examen inom kriminologi. Om man söker till Polishögskolan får jag ju en befattning vid avslutad utbildning samt alla de kunskaper som kriminologprogrammet ger mig, men lite mer.

    Har ni några bra tips på vad jag bör välja? Vad är smartast, polishögskolan och sen en ev vidareutbildning för att jobba mer inne än ute eller kriminolog där man endast får examen men inget specifikt yrke?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hejsan! Om du söker både till polisutbildning och till kriminologiprogrammet och i fall du kommer in på båda samtidigt, då har du valmöjlighet ... Även om du har högsta betygen, så kanske du ändå inte kommer in på Polishögskolan därför att det är även fysiska tester och t.ex körkort krävs, har du körkort? Utan körkort är man inte behörig till polisutbildning ... Och det kan tyvärr vara så "enkelt" att man inte har råd att ta körkort.:(

    Så mitt råd är att i fall du är behörig, sök båda alternativ ... Det går alltid säga Nej till erbjuden studieplats.

    Bästa hälsningar och gott nytt år!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare