Anonym
    Hejsan!
    Jag får börja med att ursäkta mig själv då jag väljer att ställa denna fråga anonymt. Kanske lite smått oförskämt av mig. Nåväl,
    Jag är 19 år gammal och har ansökt om till gymnasiet efter ett tidigare avhopp på grund av diverse anledningar.

    Jag är mycket intresserad av att komma in på Polishögskolan när gymnasiestudierna äntligen är ur vägen. Frågan är dock om jag har gjort fel val, och det redan är för sent. Eller kan man helt enkelt välja till de kurser man behöver för att få
    "Särskild behörighet"? Är det någon skillnad när man ansöker in till gymnasiet för första gången eller andra gången när det gäller att eventuellt lägga till kurser?

    När jag sitter där vid kaminen, 80 år gammal och barnbarnen kommer på besök så vill jag kunna berätta betydligt mer spännande berättelser än "Neh, jag jobbade på Volvo i 45 år och sen gick jag i pension". Sedan är det ju alltid trevligt att hjälpa sina medmänniskor också, såklart.

    Summa kardemumma: Är jag körd för att jag eventuellt har ansökt till "fel" program eller kan jag lägga till kurserna som krävs på det programmet jag börjar?

    Tack!

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,

    på alla nationella svenska gymnasieprogram har elever rätt att få läsa kurser som ger Grundläggande behörighet. Om eleven läser på ett Yrkesprogram, ingår inte svenska 2, 3 och engelska 6 automatiskt /i alla fall inte alla de tre kurserna och inte i alla yrkesprogram.../ - men alla elever som vill läsa dem, har rätt att göra det. Du behöver läsa de kurserna och få godkända betyg i dem; och detta förutom att du behöver uppfylla kraven för examensbevis.

    Ang. särskild behörighet till polisutbildningen i Sverige
    Som det är nu - obs! kraven kan ändras i framtiden - så behöver du också få godkända betyg i Samhällskunskap 1b och Historia 1b.
    Men på yrkesprogrammen läses oftast mindre samhällskunskap och historia; i så fall behöver man lägga till 2 små kurser - Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2. De två kurserna kan sammanlagt läsas på heltid på fem veckor, exempelvis på komvux Efter gymnasiet, om det blir så att du på gymnasiet inte ska få läsa dem.
    Det är omöjligt att svara ang. alla de olika gymnasieskolorna - om de ska kunna ge möjlighet att läsa de kompletterande kurser i samhällskunskap och historia ... Det kan bero på olika omständigheter, exempelvis på hur lärartjänsterna ser ut (det är ju tyvärr Lärarbrist) och på hur många elever på din gymnasieskola som vill läsa samma kurser. Det går inte att köra igång en kurs med 2-3 elever ... skolorna har inte råd att göra det.
    OBS! till polisutbildningen krävs även andra "saker" än endast godkända betyg, ex. måste man ha B-körkort, vara svensk medborgare och simkunnig samt uppfylla fysiska och psykologiska krav mm.

    Konkret svar på din fråga blir sådan att...
    Jag hoppas det går bra och du kan bli behörig, i alla fall vad gäller Betyg, även på yrkesprogrammen; säg på skolan att du vill läsa kurser för Grundläggande behörighet /det har du rätt till/ plus fråga om det går att välja Samhällskunskap 1a2 och Historia 1a2.
    Blir du inte behörig på gymnasiet, borde du kunna komplettera efter gymnasiet.

    Bästa hälsningar och lycka till !

    Mikael SYV

    Om du kommer att läsa på FT - se Programplan här>>;
    Om du kommer att läsa på IN - se Programplan här>>;

    På båda de yrkesprogrammen - se programplaner på länkarna ovan - går det inte att läsa varken sig Samhällskunskap 1a2 eller Historia 1a2 på något annat sätt än inom INDIVIDUELLT VAL.
    De båda kurserna - i samhällskunkspa och historia - "går" tillsammans på 100 poäng; och inom Individuellt val läser man 200 poäng - så kurserna får plats. Men frågan är dock om just din skola ska kunna erbjuda dig läsa dem.
    Du får gärna ställa den frågan till din skola, men om svaret blir "Nej", så är inte det "hela världen" för att det är "små kurser" och det går rätt snabbt att läsa in dem på komvux efter gymnasiet.

    • : Tack ska du ha Mikael.
    • : Jag kommer rådfråga lärare om att få lägga till dessa kurser när det väl är dags. Gällande Svenskt medborgarskap så är man född och uppvuxen i detta landet. Körkort för personbil är även i full gång och förväntas vara klart inom ett par månader. Ha en fortsatt trevlig vecka!. Mvh
    • Anna : Jättebra att du är nästan klar med ditt körkort. Att man är född och uppvuxen i Sverige betyder inte alltid att man är svensk medborgare. Man kan ha permanent uppehållstillstånd eller tillfälligt uppehållstillstånd, även om man är född och uppvuxen i Sverige. Så - det är inte alltid samma sak... - Vi tycker det är viktigt att påpeka att Särskilda behörighetskraven är inte alltid endast GODKÄNDA BETYG, utan det kan vara även andra krav, som till polisutbildningen inkluderar även "simkunnig" och i bra fysisk och psykisk form och "lämplig" vad det gäller straff-registret, exempelvis... Till vissa andra utbildningar kan även viss Arbetslivserfarenhet krävas, inom särskild behörighet. Det jag ocså vill påpeka är att behörighetskraven även ändras ibland... därför är det bra att med jämna mellanrum kika på polisens hemsida för att kontrollera att de ej lagt till ngt. mer... och kräver ngt., som de inte krävt förut... vad det skulle kunna vara vet inte jag... ex. någon ny kurs som man ska ha godkänt betyg i ... kan ex. vara matematik 2 som de ska börja kräva... så är det inte idag, men jag kan inte lova att de ej lägger till någon mer kurs om ett par år. Detta skriver jag för att du ska vara uppmärksam på eventuella framtida förändringar i behörighetskraven till polisutbildningen. Lycka till!
    • : Tack för den ytterligare informationen, Anna! Jag ska väl kanske då förtydliga att jag har ett svenskt medborgarskap. Jag är simkunnig och har utfört livräddningsmomentet utan problem tidigare på grundskolan (Kanske inte riktigt samma sak, men i samma stil i all fall). Min fysik är bra då jag ofta är ute och rör mig på joggingturer året runt, promenerar med hunden och dylikt. Styrka kan nog behövas arbetas på men det hinner man säkerligen tills då det eventuellt blir aktuellt. Mitt register hos polisen är helt rent än så länge och jag planerar då verkligen inte att smutsa ner det alls. Jag har även tänkt på det där med arbetslivserfarenhet och funderat på om man kanske ska arbeta ett tag först för att få lite kött på benen och sådant. Jag har en vän som snart har fullföljt sina gymnasiestudier och denne kommer att ansöka till polishögskolan. Det är faktiskt även lite spännande för mig om han kommer in eller inte. Om vi nu säger att polisen skulle t.ex lägga till matematik 2 till behörighetskraven, måste man då ha pluggat detta på gymnasiet eller är man fortfarande behörig att ansöka ifall man fullföljer kursen eftergymnasialt på t.ex folkhögskola eller komvux? Och ifall man bestämmer sig för att börja jobba istället för att ansöka till polishögskolan direkt efter färdigställda gymnasiestudier (man kanske jobbar i några månader/år), söker man då in med gymnasiebetygen eller måste man komplettera kunskaperna innan man återigen blir behörig att söka? Tack för de goda råden förresten, jag ska hålla utkik med jämna mellanrum! Skönt att det finns SYVar på webben numera. Det är lite svårt att fråga sin egen eftersom att man i nuläget inte har någon :P
    Läs alla kommentarer