Tvättbjörnsbanditen

    Hej! Jag har gått i funderingar om jag skulle utbilda mig till polis, och då undrar jag, i höst ska jag börja plugga på folkhögskola Allmänkurs och där står det såhär " Allmän kurs är folkhögskolans motsvarighet till gymnasieskolans treåriga program" och då undrar jag kan jag söka och ha chans att komma in på polisutbildningen om jag har den här Allmänkursen som då ska motsvara gymnasiebehörigheten eller måste jag ha gått "riktiga" gymnasiet för att kunna söka polisutbildningen?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    jag har i kommentaren till din fråga klistrat in en länk till info på UHR, universitets- och högskolerådets webbplats där man bland annat kan läsa följande: "Grundläggande behörighet från folkhögskola
    Sedan HT2016 kan sökande bli grundläggande behöriga till polisutbildningen via studier på folkhögskola (samma krav som övriga utbildningar på högskola och universitet gäller). Även särskilda behörighetskrav kan styrkas via studier på folkhögskola på samma sätt som i andra antagningsomgångar."
    Det är alltså fullt möjligt att bli behörig till svensk utbildning som leder till yrket Polis genom studier på en folkhögskola. Man kan få både grundläggande och särskild behörighet på allmänna kurser på en folkhögskola.
    För grundläggande behörighet till polisutbildningen (om du läser på en folkhögskola) behöver du få ut studieomdöme om grundläggande behörighet till högskolestudier (där omdöme i kurserna svenska 3 eller svenska som andraspråk 3 samt i engelska 6 kommer att ingå). För särskild behörighet förutom svenska och engelska behöver du få studieomdöme om behörighet vad gäller kursen Samhällskunskap 1b (eller två mindre kurser 1a1+1a2). I omdöme om grundläggande behörighet kan annars endast omdöme i samhällskunskap 1a1 ingå men du behöver större omfattning vad gäller samhällskunskap, alltså motsvarande godkänt betyg i gymnasial kurs samhällskunskap 1b.
    Du får gärna visa mitt svar till de utbildningsansvariga på den folkhögskola där du ska läsa, så att de utformar din studieplan på så sätt att du läser allt som krävs för att du ska bli behörig till svensk polisutbildning.
    Hoppas mitt svar blir till hjälp!
    Hänvisningar/lästips:
    uhr.se/syv/behorighetskrav-till-polisutbildningen
    framtid.se/yrke/polis

    Studie- och yrkesvägledare