Vilma
    Hej!

    Det är snart dags för mig att söka in till universitet och jag tycker att Politices kandidatprogrammet låter väldigt intressant eftersom jag har ett intresse för politik och samhällsvetenskap. Jag har dock hört att arbetsmarknaden inte ser så ljus ut för tillexempel samhällsvetare och statsvetare så jag undrar vilket huvudområde (statsvetenskap, nationalekonomi, statistik eller freds- och konfliktstudier) på pol kand som ger bäst framtidsutsikter? Har även funderat på jurist, men inklusive meritpoäng ligger jag på ca 19 i meritvärde och har hört att det krävs minst 20...

    Jag är orolig över att gå en utbildning i flera år och ta på mig massa studielån, men sedan inte få något jobb inom det området jag utbildat mig. Skulle vilja arbeta som någon slags utredare eller analytiker tillexempel och tänker då att statistik kanske är att föredra.

    Förstår att en masterexamen är nödvändig, men vilka ämnen ger mig bäst chanser på arbetsmarknaden?

    Såg även att om jag läser samhällsvetarprogrammet kan jag ha tex statsvetenskap eller freds och konfliktsdtudier som huvudämne och även så kan jag läsa 60 HP rättsvetenskap vilket gör att jag kan ta en masterexamen i rätt och samhälle. Skulle det ge bra framtidsutsikter?

    Vill läsa i Umeå.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Om du söker till hösten 2018, fastställs Utbildningsutbud till 15 mars, så idag vet vi inte exakt vilka utbildningar som startar och kommer att bli sökbara .

    Ang.konkurrens och chans att komma in, så gör gärna högskoleprovet på våren.

    Ta också kontakt med studievägled på Umeå universitet - fråga vad de har för råd att ge.

    ang.framtidsutsikter och prognoser, så behöver de inte stämma bl.a på grund av att många följer dem, och utbildar sig till bristyrken, då stämmer inte sen det som var förutspått, så det går egentligen inte att säga ngt definitivt; sedan beror det mycket på tur, och på dina egenskaper och kontakter - du kanske kommer på någon affärsidé och vill starta eget, eller flyttar utomlands. Dina intressen kan också förändras ganska mycket... Men statistik och nationalekonomi kan man använda till mycket och i olika branscher; så det är alldrig fel att läsa de ämnena.

    Ang.studieskulder -så kanske du kan jobba extra vid sidan av studier och låna mindre? Eller jobba ett par år och spara pengar och ta sedan endast bidragsdel av studiemedel? Ännu en variant är att bo under studietiden hos föräldrar eller Annan Släkt och låna mindre eller inte låna alls - utan göra upp att du bidrar med hushållsarbete (handlar, tvättar,städar mm.) för mat och logi, då räcker kanske bidragsdel till läroböcker och transportkostnad till skolan ...? Allt detta för att inte ha så mycket studielån.