Vilma

    Hej. Jag går andra året på gymnasiet på linjen samhälle beteende. Om ungefär ett år, när jag går i trean innan höstlovet har alla treor en veckas praktik. Jag skulle väldigt gärna vilja jobba inom ett resebolag på hotell utomlands efter gymnasiet och undrar om det skulle vara möjligt att ha praktiken utomlands? Har hört och läst om personer som haft praktik utomlands och bland annat fått stipendium för att vara utomlands. Är detta något som skulle vara möjligt även om praktiken bara är en vecka? Jag tänker att jag helst skulle vilja praktisera på ett hotell i någon turistort antingen på själva hotellet eller hos ett resebolag.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Vilma,
    det är Några Olika frågor som ingår i din fråga;
    för det första så är inte praktik på samhällsvetenskapsprogrammet obligatorisk (i alla fall är inte det enligt Skolverket). Om din skola införde praktik på ett högskoleförberedande program som Samhällsvet.programmet är, då måste du först få reda (på din skola) om det är några bestämda platser som ni ska vara på - på praktiken; det är mycket möjligt att det är endast de platserna som din skola tillåter att ni ska vara på;
    om din skola svarar att det är upp dig dig att hitta praktikplats - då är det mycket möjligt att praktikplatsen måste ligga inom pendlingsavstånd från din skola (detta för att en handledare för praktiken från din skola ska kunna besöka dig på din praktikplats) - det är ju en vecka inom "ordinarie undervisning" som det handlar om.
    Jag kan inte tänka mig att din skola (rektor) skulle ta på sig ansvar för att "skicka" dig på en praktik utomlands; på sin höjd kan jag tänka mig att du kan få (på begäran av dina vårdnadshavare - om du då ännu inte är 18 år fyllda) ledigt i en vecka - så får du ordna din praktik själv i så fall. Ngt annat kan inte jag tänka mig (om inte din skola har samarbete med ngn skola eller organisation utomlands - men då är det återigen en fråga till din skola att svara på).

    *****
    En vecka (om vi pratar om praktik) är mycket kort tid. Att komma på plats, vänja sig (mycket nytt: klimat, språk mm) och sedan även kunna lära sig ngt. - ...? - är frågan om det går.
    Det finns många frågor: - Vem ska ta ansvar för att det inte händer dig ngt otrevligt när du är utomlands?
    - Vem ska ta på sig alla kostnader: för resa, för boende, för handledning, för försäkring?
    - Vem ska fixa allt: biljetter, boende, mottagande, ngn att vända sig till om det "krisar"? Beroende på vad det är för land du ska till kan även vaccinationer krävas; kanske t om visum (eller inresetillstånd).
    Det är många frågor och inte så många svar som vi här på fråga syv kan ge.

    Det som jag vet gäller är att praktik på ett högskoleförberedande program är ett Undantag. Börja med att fråga på din skola vad som gäller.
    Vi på Fråga SYV känner tyvärr inte till några stipendier som skulle finnas för just den situationen som du beskriver.
    Gymnasieskolorna kan ha samarbete med skolorna utomlands eller med olika organisationer utomlands - fråga om det på din egen skola.
    Du får gärna återkomma efter att du har fått svar från personal på din skola.

    Tips!
    Om din skola svarar att det är OK om du skulle vara på praktik utomlands, kika i så fall på Svenska gymnasieskolor utomlands. Jag kan inte lova dig att de kan ta emot dig på praktik, men du kan fråga där - finns bl.a 2 svenska gymnasieskolor i Spanien.