Olivia

    Hej!
    Vad finns det för möjligheter om man inte orkar plugga heltid?

    Kan en elev söka praktikplats? Vad gäller om eleven är sjukskriven och har behandlats för en allvärlig sjukdom?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Olivia;

    jag tror din fråga handlar om en elev på gymnasiet, stämmer det?
    Gymnasiet är inte obligatorisk skolform i Sverige, så det är frivilligt att plugga på gymnasiet. Med det sagt, så förstår jag att det inte finns så många bra alternativ till gymnasiet - så "de facto" blir gymnasiet nästan obligatorisk - för att vad ska man göra annars?
    Men man får i Sverige jobba från 13 års-ålder. Så, första alternativet är att kanske fundera på ett jobb - kanske deltid (kanske 2 timmar/dagen som motsvarar 25% av heltidsanställning). Arbetsförmedlingen bör kunna ge viss hjälp, om intresse finns att jobba i stället för att gå på gymnasiet.

    Läsa på gymnasiet på deltid
    Det är också ett alternativ. Om eleven är sjukskriven på hel- eller deltid - är gymnasieskola ålagd att låta eleven läsa så mycket hen orkar... Det innebär att det kan ta rätt så lång tid innan eleven blir klar med gymnasiet. Konkreta råd: ta Läkarutlåtande och gå prata med Kurator. Annars, så är det Rektor som är ytterst ansvarig, så i fall man ej hittar kurator eller SYV på skolan, då vänder man sig till rektorn.

    Praktik i stället för att läsa på gymnasiet
    Jo, eleven kan bli inskriven på IM:Individullet alternativ (som finns inom Introduktionsprogram); även om eleven är behörig och kanske till och med avklarat två år på gymnasiet - kan hen ändå bli inskriven på IM/ind.alt - och där finns alternativet "helpraktik". Fördelar (jämfört med att hoppa av gymnasiet): eleven har rätt till studiehjälpen från CSN, gratis lunch, åkkort, och stöd från Skolan/Kommunen i anskaffande av praktik och uppföljning/handledning under praktiken. På IM_ind.alt kan man också kombinera studier med praktik eller "alternera": inom vissa perioder ha "helpraktik" och inom andra - ha viss undervisning. Den mest bekväma/praktiska lösningen är kanske om eleven deltar i vissa kurser (bara för att ta ett exempel - läser svenska 3 och matematik 2b, endast; och under resten av tiden går på praktik (kanske 2 dagar i veckan) eller 3-4 halvdagar... Planeringen gör man i så fall tillsammans med syv/kurator/skolsköterska/skolläkare/rektor på IM.

    Vid sjukdom/sjukskrivning
    Vid allvarlig sjukdom råder vi följa läkarens bedömning om hur mycket eleven orkar läsa eller hur många timmar i veckan hen går på praktik. Givetvis får eleven också ha en åsikt och om man inte orkar, då gör man inte det....

    ang. finns ingen SYV på skolan
    Studie- och yrkesvägledning bör erbjudas på svenska grund- och gymnasieskolor. Men det finns inte någon lag på att det måste vara just SYV och med viss utbildning, tyvärr. Studievägledning kan erbjudas av lärare och annan skolpersonal... Vem och i vilken form erbjuder vägledning på just "din skola" - fråga rektorn; hen är ytterst ansvarig.