Daniela
    Hej
    känner mig rätt förtvivlad: nu blir Prao obligatorisk och hur hittar man plats till alla elever? Vad gör man om det ej går att hitta plats till alla elever?
    Tacksam för alla tips!
    En förtvivlad grundskole-syv :(
    D.
    • Daniel : Alla gymnasieskolorna - hittar man på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium - och man kan sortera på program och län/kommun; så får man fram de skolorna som kan vara aktuella för PRAO (eleverna kan ju följa undervisning på yrkesprogram) och på de högskoleförberedande kan de följa personal (inte bara lärare utan även annan skolpersonal - ex. skolbibliotekarier, skolvärdar m.fl) och på särskolorna kan eleverna ex. följa en Särskolelärare, kanske .. det är i alla fall ett alternativ för de grundskoleelever som ej hittade någon plats - så att vara på Någon arbetsplats är ju bättre än inte vara på någon plats alls, och speciellt när det blir Obligatoriskt att delta i PRAO.
    • Anna : tips - man kan göra PRAO inom Försvarsmakten, se info om det på https://www.forsvarsmakten.se/sv/organisation/ledningsregementet/aktiviteter-vid-ledr/prao/

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Daniela,

    jo, det stämmer att >>> snart blir det obligatorisk PRAO för alla grundskoleelever. Men vi tycker inte det finns någon anledning till att bli förtvivlad. Ja, det är "huvudmannens" ansvar att skaffa praktikpaltserna, men det finns en stor "lättnad" i att eleverna kan på sin PRAO även "följa undervisning på gymnasiets Yrkesprogram" och så kan de prao-a hos personal på skolorna - ex. på er egen grundskola, hos en skolsköterska t.ex eller hos en "bamba-tant"/måltidsbiträde eller hos rektor. :)

    Jag kan tänka mig att eleverna kan vara på prao hos lärare på alla diverse olika gymnasieprogram; eller hor kuratorer på gymnasieskolorna; hos skolvärdar; hos annan skolpersonal - ex. vaktmästare och även hos lokalvårdare, varför inte?

    Jag tänker så här: de eleverna som vill ha en specifik PRAO plats - ex. på en Advokatbyrå eller hos en frisör eller på en tidningsredaktion - får försöka skaffa sig de platserna själva eller med hjälp av sina föräldrar och andra kontakter; det är också bra träning i att söka info om vilka arbetsplatser som finns inom pendlingsavstånd och i att ta kontakt och försöka "tala för sig" och försöka "sälja sig" som en praktikant till en arbetsplats;
    och de som inte vill eller kan själva skaffa sig en passande PRAO-plats - kan vara på sin egen grundskola, på PRAO hos personal på skolan eller på en gymnasieskola eller på flera gymnasieskolor och följa undervisning på yrkesprogram eller vara praktikanter hos lärare på högskoleförberedande program eller hos annan personal på gymnasieskolorna.
    Gymnasieskolorna är intresserade av att visa upp sig för eleverna som kan tänkas söka till dem och jag har därför svårt att tro att de tackar Nej till PRAO-eleverna.
    Du får gärna svara om du tycker mitt/vårt förslag är OK eller om du har några "invändningar".
    Vi hoppas att alla grundskoleelever får givande PRAO-perioder!

    Hälsningar

    D: