Laura
    Hej, den 15 mars nu ska man söka in till högskolan. De flesta säger att de går till såsom man gjorde till gymnasiet, alltså söker man in två gånger men min fråga är ifall man får ett preliminär svar så man vet ifall man har kommit in eller får man svar bara engång?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Laura,
    det mesta av det man behöver få reda på när man söker till svenska högskoleutbildningar hittar man på www.antagning.se - en sida där man också gör ansökan till högskoleutbildningar.

    Ansökningsperiod är från 15 mars till 15 april 2019 och det är inte "först till kvarn" utan alla som sökte inom ansökningsperiod behandlas lika. Sedan kan man komplettera sin ansökan, om det behövs - t o m 20 juni 2019; ex. om du får ditt examensbevis först i början av juni, behöver du ladda upp ditt examensbevis så fort du kan men senast 20 juni 2019 på "mina sidor" på www.antagning.se

    Angående några olika "svar" på sin ansökan om högskoleutbildning i Sverige
    1. först gör Antagning.se "behörighetsprövning" och ges svar om du är BEHÖRIG eller inte;
    2. sedan får de som kommer in svar ANTAGEN och ombeds att svara inom en viss tid;
    3. om några av de Antagna tackar Nej till sina platser, kan urval 2 göras och några från RESERV kallas in.
    Se gärna info på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum.

    Liselotte

    Det är den 11 juli som antagningsbesked ges, om man sökte till högskoleutbildning till HT-19. De som är BEHÖRIGA men ej kom in direkt, får svar RESERV och så reservnummer. Sedan, om några som fick plats direkt svarar Nej, jag vill inte ha min studieplats (lämnar ÅTERBUD), då kan några från RESERV kallas in - vid Urval 2.
    Enligt info på www.antagning.se kommer antagningsbesked för Urval 2 ges 1 augusti 2019.