Sofie
    Hej!
    Jag har problem med hur jag ska prioritera min anmälan till ht19. Jag vill helst gå läkarlinjen men är osäker på om jag kommer in, jag vill då nästhelst gå apotekarprogrammet som jag vet att jag kan komma in på. Bör jag då ändå sätta alla läkarprogram överst och sen apotekarprogrammen? Eller minskar detta då min chans att komma in på apotekarprogrammet eftersom jag inte haft det som första val?
    Mvh Sofie.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sofie,
    du bör sätta utbildningsalternativen i högskoleansökan i precis den ordningen där första (högst prioriterat alternativ) är den utbildningen som du helst vill komma in på... och sedan "i fallande ordning" - alltså, om du helst vill komma in på läkarprogrammet, sätter du läkarprogrammen i alla de städer där du kan tänka dig vilja läsa - högre upp och de övriga programmen, längre ner och som sista alternativet - den utbildningen som du kan tänka dig att gå (i sista hand).
    Dina chanser minskar Inte pga att du söker till utbildningen i andra eller i sista hand.

    Undantag finns
    om man t.ex söker de "mycket speciella", AU, alternativa antagningar som t.ex PIL på Karolinska institutet där man gör tester, intervjuer och även måste söka Tidigare och tvunget göra högskoleprovet ... där kan kravet ställas att man söker det alternativet just i första hand.

    Apotekarprogrammen i Sverige har inte några AU, alternativa antagningar (i alla fall som det är nu, i mars 2019) - kan bli annorlunda i framtiden.
    mvh
    ANNA