Sa
    Jag ska börja en privat utbildning hos gilda skolan för att bli hud och spaterapeut i höst, den utbildningen är inte csn berättigad och jag vet inte hur jag ska klara mig när detta är den enda utbildningen som jag känner att jag vill gå. Den kostar 95 tusen men man kan få den kostnadsfri om man stannar i en termin extra och jobbar för dom , det var det jag tänkte göra, men får panik nu över att jag inte kommer att ha någon inkomst och undrar om det är möjligt att på något sätt få något stöd eller hjälp i den situationen. Finns de någon man kan vända sig till , mydighet , vad som helst.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Du är under 29 år och kan kanske ha rätt till Bostadsbidrag från Försäkringskassan; kontakta FK och ta reda på det.

    Annat som du kan göra är att försöka jobba samtidigt som du går utbildning; försöka få lån på banken eller privatlån hos dina vänner och familjen och fråga också på skolan: hur brukar deras studerande lösa sin ekonomiska situation.

    Du kan också jobba ett tag först och spara pengar och gå utb.senare när du har sparat tillräckligt med pengar ...

    Du kan fråga på Arbetsförmedlingen om de kan skriva den här utb du vill gå som arbetsmarknadsutbildning och bevilja dig aktivitetsstöd - men jag är mycket tveksam att AF går med på det.

    Några andra förslag kan jag inte just nu komma på.