Linnéa
    Hej! Jag känner att jag har så svårt att välja vilken linje jag ska gå. Jag tycker om skolan och gillar alla ämnen och har många olika intressen. Men vilken linje borde jag gå? Allt är ju så roligt! Hur kan man tänka, förutom de frågorna man alltid får som till exempel; hur är du spm person etc?

    Dessutom så tycker jag att den linjen jag kanske ska välja (eller den som jag är mest inne på) har skolor att erbjuda som är sämre än andra i min stad. Har ändå 332.5 i merit och känner att jag gärna vill välja en bra skola som kan leva upp till mina kunskaper och till mina erfarenheter så att jag kan lära mig nytt istället för att stå kvar och stampa på samma ställe.

    Jag tycker också att det är mycket press från kompisar. I och med att jag har ett relativt högt meritvärde så känns det som att vilken linje jag än väljer eller linje så kommer de alltid ha synpunkter. De menar på att "jag kan välja vad jag vill, vilken skola jag vill" m.m.

    Har verkligen stora problem, är ju så rädd att göra fel och behöva göra omval senare. Tack mycket för svar!

    2 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Linnéa!

    För att välja gymnasieprogram och gymnasieskola behöver du faktiskt inte bestämt dig för vad du vill jobba med i framtiden.

    Det är svårt att veta när man är 15-16 år vad man vill göra om 10 år. En del elevr vet andra har ingen aning och väldigt många hinner ångra sig flera gånger på kort tid.

    Om du väljer ett yrkesprogram utbildar du dig till ett specifikt yrke. Om du senare känner att du ändrar dig eller vill göra något annat så kan du alltid studera vidare inom yrkeshögskola eller andra utbildningar på högskola och universitet.

    Mitt tips är att du ska försöka välja efter intresse. Vilka ämnen tycker du om? Vad gillar du att göra? Vad är dina styrkor?
    Du kan också kika på Framtid.se för att läsa om tusentals olika yrken och utbildningsvägar som leder till de yrken.

    Ang. press från kompisar
    Det är DITT val. Tänk på vad DU vill. Du kan inte agera med främsta mål att göra dina kompisar nöjda; de får tänka på sitt gymnasieval, och du - på ditt.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    jag tycker det är viktigt att tänka även på "logistiken" - att du har lätt att ta dig till din gymnasieskola från bostaden; du ska ju åka fram/tillbaka till skolan i 3 år. Vilket program man går och vilken inriktning är givetvis viktigt, men vi känner också många fall varje år när eleverna som trivs med sin skola och utbildning - ändå vill byta till en skola närmare bostaden, för att de inte orkar pendla (i längden).
    Jag vill också påminna om att många gymnasieskolor erbjuder fortfarande, under våren, möjlighet att besöka dem - på Öppna hus och andra "aktiviteter"; ex. om man vill se vad gymnasieskolorna i Malmö erbjuder - kan man kika på gymnasieguiden.se/events/Malmö