Alexander

    Hej, Jag läser några kurser med orienteringspoäng fysik 1 (150+20), kemi 1 (100+20), matematik 3 (100+20) och spanska 100p. Allt sammanlagt = 510. Och tänker ta bort kemi 1 som är svårt för mig att klara, så kommer mina poäng att minska till 390 som csn anses inte som heltid!! Finns det någonting som jag kan göra att jag behåller mig till heltid och inte förlora heltidsbidraget?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej!
    kan du fortsätta vara inskriven på Kemi1 men ej lägga så mycket tid och krut på den kursen, kanske? Då "bedriver" du studierna även i kemi1, men så får du troligtvis F på den kursen i slutet av kursen. Så länge du bedriver studierna på de kurser för vilka du fick positivt beslut om studiemedel, från CSN, så har du rätt att behålla de pengarna. Det är i alla fall som jag tolkar CSN-reglerna. Men vi på FRåGA SYV beviljar inte studiemedel. Så, samråd även med SYV på komvux och med personal på CSN.
    Lycka till!
    Peter SYV

    • : Så får jag plugga kursen igen i framtiden och få studiebidrag?
    • Julia : ang. om du får plats på kursen som du gör Avbrott på eller får F-betyg på - blir en fråga till komvux i din kommun. Det är ju egentligen inte meningen att varken sig avbryta (hoppa av) eller få F. Vi kan inte garantera att du får plats på kursen. Men sök till varje ny kursstart, och vi hoppas och håller tummarna. ... ang. studiemedel - är det en fråga till CSN. Det är många olika villkor som måste uppfyllas för att man ska kunna få studiemedel.