Madelene
    Hej!

    Jag håller på att läsa upp mina betyg från gymnasiet genom att göra prövningar, för att höja mitt betygssnitt. Bland annat behöver jag läsa upp mitt betyg i Affärsjuridik 50 p (RK1201) men märker att den har ändrats i det nya systemet (jag tog studenten 2011). Kan jag höja den kursen genom prövning eller vilken motsvarande kurs kan jag göra för att höja mig i den kursen?

    Vänligen
    Madelene

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Madeleine,

    tyvärr så ser det ut som att det är ej möjligt att höja betyg i den kursen, som du önskar.

    Se själv i en Tabell för utbyteskomplettering>>

    de kurser som inte finns i tabellen har inte någon ny motsvarande kurs, och därför går det inte att höja betyg i dem. :(

    Det som återstår - är att höja betyg i andra kurser, där det går att höja betyg. Och om man är behörig, och viII komma in på högskola - kan man satsa på Högskoleprovet.

    Det är inte till någon nytta nu att få veta att prövningar i de gamla kurser kunde man göra t o m 30 juni2016. vi kan ju inte gå tillbaka i tiden... :(

    Hoppas mitt svar blir ändå till någon sort hjälp!

    ANNA

    • : Tack för ditt svar!
    • : Kan jag göra prövning i en helt annan kurs än de jag har som ersätter det lägsta betyg jag har just nu (om jag får högre betyg i det nya ämnet såklart)? Har jag fortfarande ett fullständigt betyg isåfall och kan höja mitt snitt på det sättet? Ska göra HP också, men ser det som ett säkrare sätt för mig att höja betygen genom prövning :)
    • Anna : Du har inte ersätta betyg från SIutbetyget med andra kurser. Men ta dina betyg till SYV på komvux, som kan undersöka saken mycket noggrant och kontakta universietes- och högskoIerådet om hen inte är säker.