Ali

    Hej. Jag har två frågor. 1-- Jag fick betyget D på eng 7 på Hermods. Kommer jag få ''1'' meritpoäng på detta? 2-- Anmälan till högskola/universitet är öppet mellan 15 mars-15april men de ämne jag vill göra prövningar i är mellan den 10:e till 28:e maj asså 1 månad efter att anmälan till högskola/universitet stänger. Kommer de betyg jag får i de här ämnena räknas in i mitt jämförelsetal? MVH

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Ali,

    ja, godkänt betyg i engelska 7 ger + 1.0 meritpoäng; men betyget i den kursen kan också (beroende på vilken typ av utbildningsdokument du har - Slutbetyg eller Examensbevis) räknas in i ditt jämförelsetal.

    Anmälan och komplettering till högskoleutbildningar
    Anmälan/ansökan måste man göra under Ansökningsperiod, men sedan kan man komplettera sina meriter till sista dagen i kompletteringsperioden. Alla aktuella datumen kommer att i god tid innan - finnas på antagning.se/sv/Hur-du-anmaler-dig-och-haller-koll/Viktiga-datum
    Sista dag för komplettering av anmälan - brukar vara i mitten på juni.

    Studie- och yrkesvägledare

    Om du uppger vilket "snittbetyg" /jämförelsetal/ du har idag och vilka andra meritpoängs-givande kurser du har betyg i, förutom eng7, kan vi förklara hur det blir just för dig.

    • : Jag har Gymnasieexamen (2014-2017) naturvetenskapliga programmet.
    • Milla :

      Om du har gymnasieexamen, då räknas betygen i kurser som ger dig meritpoäng in i ditt jämförelsetal. Du vinner därför på att ha så högt betyg som möjligt även i eng7. men redan E ger meritpoäng; mer om meritpoäng för dig med examensbevis  - var god se gymnasieguiden.se/merit

    • :

      Så jag får inte ''1'' meritpoäng på eng7 eftersom jag har inte betyget A utan D ?

    • Milla :

      Du får + 1.0 i meritpoäng men den totala höjningen kan bli både lite lägre eller högre, detta för att betyget i eng7 räknas även in i ditt jämförelsetal. ... till högskola konkurrerar man med Meritvärde.... Meritvärde är summan av Jämförelsetalet och Meritpoäng. Läs gärna info på gymnasieguiden.se/informeras/merit

    • : Förändras mitt meritvärde på eng 7 om jag senare gör prövningar i andra ämne eller blir det oförändrad?
    • Julia : Meritvärde är summan av Jämförelsetalet + Meritpoäng. En enskild kurs, som t.ex eng 7, har inget meritvärde; därför kan inte det förändras... för att det finns ju inte! :)
    • : Jag menade ''meritpoäng'' på eng7 :).
    • Ludmila : för dig med examensbevis ger eng7 + 1.0 meritpoäng; men totalt kan man max få 2,5 i merit; så om man redan har t.ex 2.0 i meritpoäng och skaffar sig godkänt betyg i eng 7 då blir det inte ännu + 1.0 utan det blir totalt max 2.5 meritpoäng och ingen kan få fler. ... Eftersom betyget i eng 7 räknas även in i ditt jämförelsetal, är höjningen (den totala höjningen) kanske inte exakt + 1.0 utan lite mer eller lite mindre, vilket beror på vilket betyg man fick i eng 7 och vad för jämförelsetal man hade sedan innan, alltså innan även betyget i eng 7 börjar räknas in i Jmft.
    Läs alla kommentarer