J

    Hej! Om jag höjer ett betyg i en kurs med en prövning efter studenten, kommer det nya betyget jag får att stå som slutbetyg i ämnet när jag sedan söker jobb eller kommer fortfarande det gamla att göra det? Finns det någon regel gällande betygssättning som gör att jag inte kan plugga upp ett ämne på sommaren mellan 2:an och 3:an och sedan göra en prövning i trean för att höja betyget?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,
    det verkar vara så att du vill söka jobb och inte ngn utbildning efter gymnasiet och i så fall spelar betygen mindre roll. Många jobb som man kan få efter gymnasiet baseras inte på vilka betyg man fick på gymnasiet utan på dina egenskaper, om du har körkort och att du har genomgått 3-årig gymnasial utbildning, men om exakt vilka betyg du fick, brukar inte spela så stor roll.
    ****
    Om att plugga upp betygen mellan årskurs 2 och 3... undrar Var du tänkte plugga? Självstudier? sommarskola? eller var? Den vanliga skolan är ju stängd på sommaren. Sommarskolorna finns inte i alla kommuner och om de finns så är det rätt svårt att komma in: endast elever som anmäls av sina lärare eller rektorer (de som har fått F i svenska, eng eller matte) som har chansen att läsa på sommarskola..
    Prövning får gymnasieelev göra endast om hen fick F i en kurs hen läste eller om undervisning i en obligatorisk kurs inte kunde erbjudas.
    Försök förklara mer kring din situation, så kanske vi kan ge ett bättre svar. Prata annars med SYV på din skola.
    ***
    Rubriken till din fråga lyder: Prövning efter studenten?
    När du inte längre är gymnasieelev, får du göra prövningar i hela Sverige, i alla de olika städer/kommuner. I examensbeviset kommer inget att ändras, dock. Du bifogar examensbeviset + de nya betygen, om du söker till eftergymnasiala studier.
    Om du i slutet av år3 på gymnasiet ej uppnår kraven och får ut studiebevis, kan du göra - med SYV på komvux - planering mot examensbevis (på komvux i den kommunen där du är folkbokförd).