Amanda
    Hejsan!
    Jag har äntligen beslutat mig för att jag skulle vilja plugga psykologi på universitetet. Problemet är att jag har aningens för låga betyg och inte vet riktigt hur jag ska göra. Är det störst chans att jag kan ta mig in genom att läsa en allmän kurs på folkhögskola först eller genom att läsa upp några av mina gymnasiekurser och göra prövning?
    (får man läsa allmänna kurser om man har fullständig gymnasieexamen?)
    tacksam för svar! :)

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Amanda!
    Det ena sättet utesluter inte det andra. Sök till en eller flera folkhögskolor. Varje folkhögskola är som ett "eget litet företag" och kan i mångt och mycket bestämma själva vem de tar in.
    Samtidigt kan du söka till komvux - till komvux tror inte jag du kommer att komma in, pga du redan har godkända betyg i kurserna, men ingen kan förbjuda dig att söka.
    Oavsett om du läser någonstans eller inte /jag menar på någon skola/ - kan du alltid bedriva självstudier och söka möjlighet till prövningar; kan vara svårt att hitta var man kan göra Prövningar. Det är många som vill göra prövningar och det är samtidigt lärarbrist. Prövning får du göra i alla kommuner, oavset vilken kommun du är folkbokförd i.

    Även Högskoleprovet - vill jag rekommendera. Till högskoleprovet får du i alla fall anmäla dig och HP kostar t o m lite mindre än En Prövning i En kurs.
    Så, jag skulle rekommendera att du gör allt samtidigt. Sedan ser du var du är antagen. Du måste vara beredd - dock - på att du inte blir antagen till KomVux och kanske inte till någon folkhögskola heller. Du kan söka till många olika folkhögskolor; till komvux söker du i den kommunen där du är folkbokförd.

    Vänligen

    Julia syv