Tobias
    Kan man göra prövning genom kommunen för att skippa gå igenom dessa kurser i gymnasiet. Ex jag ansöker om prövning för marknadsföring och får betyg på det, slipper jag då genomföra hela kursen i åk 3?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tobias, jag tror du får ett Nej på din ansökan om prövning för att du inte har rätt att kräva göra prövning för att slippa gå en kurs på gymnasiet.

    Du får givetvis fråga på din skola. Men jag är i princip säker på att det blir ett nej.

    vänligen

    Julia

    • : Bara en fundering vilket jag tror att jag högst sannolikt inte kommer att göra men om jag skulle hoppa av trean, kan jag då göra prövning under den tiden jag har hoppat av gymnasiet. Alltså en prövning genom kommunen, jag är 19 år gammal och kan ej börja på komvux. Detta gäller Helsingborg Kommun.
    • : Jag ser det som en snabbare alternativ för att jag är rätt så smart och har de kunskaper som krävs, har även lätt för att läsa igenom studieböcker. Tacksa för svar!
    • : Oj, glömde tillägga om man kan ta gymnasieexamen genom att läsa de kursen som saknas genom prövning.
    • Julia : Om du hoppar av gymnasiet, förlorar du rätt till studiehjälp från CSN och måste betala 500kr för prövning; sedan är det inte säkert du blir antagen till gymnasiet igen ... Får du sedan exambevis från komvux, prövas du med det endast i BII, Kompletterinsgruppen till högskola. I exambevis från komvux får ej kurs idrott och hälsa ingå, så om du har högt betyg i den, är det synd att förlora det.
    • Julia : Att göra prövning går inte så fort: du måste anmäla dig minst en månad innan prövningens första del; andra del ligger 2-3 veckor senare - du blir på så sätt utan undervisning på gymnasiet i ca två månader ... Jag är inte säker om komvux kan erbjuda dig prövning tidigare än 1 juli det året du fyller 20 år. Vilket år fyller du 20 år?
    • : Den 9 Augusti, då är absolut inte idé för mig att hoppa av. Men BII kompletteringsgruppen. Om jag klara av gymnasiet på den vanliga sättet men komplettera ex engelska 7 från F till B, hamna jag då i BII?
    • : Alltså genom komvux eller prövning
    • Julia : Eng 7 krävs inte för behörighet, därför blir du behörig även utan godkänt betyg i eng 7 och kan därför prövas i BI gruppen ( med meritvärde uträknat på betyg i exambevis ) och samtidigt med högre meritvärde i BII gruppen ( med meritvärde som inkluderar komplettering ).
    Läs alla kommentarer