Sara
    Hej!
    Jag tog F i Fysik 2 efter att jag har läst den i Hermods eftersom jag kunde inte klara frågorna på den muntliga examination pch detta händer bara när det är en muntlig prov. Jag vill inte läsa kursen igen. Jag vill bara ta E. Kan man bara göra kursprov på fysik2 som prövning?
    • Studie-och yrkesvägledare : Hej, Googla komvux prövning + staden du önskar göra prövningen i. vända dig till vuxenutbildningen i din hemkommun för att höra vad som gäller där. Lycka till!//Eva
    • Julia : Min erfarenhet är att under sommarmånaderna erbjuds inte prövningar; men i Lund hittade jag prövningar under v.26 och sedan sommaruppehåll - till mitten på augusti. Det är extremt olika hur många prövningstillfällen som erbjuds och när man ska anmäla sig - beroende på vilken stad det är; i Fysik2 är det 3 delprov man gör, så vitt jag vet: skriftligt, muntligt och "labb"-provet.
    • Studie-och yrkesvägledare : Hej, nej det stämmer att det är omöjligt att göra prövningar via komvux på sommaren. Komvux löper på likt alla övriga skolformer, dvs de har också sommarlov. Men nya friska tider läggs ut till start i augusti och ja Lund är staden som är mest frikostig med tider vad gäller prövningar. Ha det gott//Eva

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    om du inte längre är elev på en gymnasieskola, har du rätt att anmäla dig till prövningar i alla de olika svenska städerna.
    Anmälningsavgift är på 500 kr.
    Om du hittar var du kan anmäla dig till prövningen, råder vi att göra anmälan direkt, då det är många som vill göra prövningar och det är lärarbrist. Det är rätt svårt att hitta var man kan anmäla sig till prövningar.

    Lycka till!
    ANNA