Maryam
    Hej!

    Jag undrar angående moderna språk i arabiska. Den gymnasieskola jag går på erbjuder inte undervisning i det språk. Om jag vill göra prövning i moderna språk arabiska behöver skola godkänna det? Vilka regler gäller det för att skolan ska gödkänna det?

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Maryam!

    Enligt Skolverket, får gymnasieelever göra prövningar på sina skolor (eller att elevens skola "skickar eleven" till en annan skola eller till en Prövningsenhet) under tiden de studerar på skolan - i fall kursen finns inskriven i elevens individuella studieplan men eleven inte hade möjlighet att delta i undervisningen (t.ex. på grund av sjukdom eller pga läraren inte finns som kan undervisa eller sätta betyg) och av den anledningen inte kunde få ett godkänt betyg.

    Så, för att du ska ha Rätt att kräva att din skola hjälper dig att göra prövning i arabiska, bör du se till att den kursen blir inskriven i din Individuella studieplan. Tyvärr tror inte jag att SYV på din skola kommer att göra det; detta för att skolan i så fall åtar sig vissa skyldigheter gentemot dig, vilket de inte behöver göra.
    De Moderna språk som måste erbjudas på gymnasieskolor är spanska, franska och tyska. Alla andra språk Kan erbjudas, om möjlighet finns.

    Jag tror, tyvärr, inte du kommer att få göra prövning i arabiska medan du går på din gymnasieskola. Du får givetvis fråga på skolan, prata med din syv och rektor och jag hoppas du får hjälp och bra svar, men jag har små förhoppningar på att du får så som du önskar, tyvärr. :(

    Vänligen

    L. :)

    Liselotte

    Ett alternativ för dig är att försöka hitta möjlighet att byta till en annan gymnasieskola, som erbjuder undervisning i arabiska.

    Ett annat alternativ är att försöka hitta möjlighet att göra prövningar efter det att du slutar på gymnasiet.

    Ännu ett alternativ är att försöka uppnå max i >> merit, som är 2,5 även utan godkända betyg i moderna språk 3 och 4 (eller att få godkända betyg på nivå 3 och 4 i ngt. annat språk, som finns att läsa på din gymnasieskola). Vilka kurser som ger meritpoäng kan du läsa på >>gymnasieguiden.se/informeras/merit