Hanna

    Hej! När jag läste kursen ”handel & specialisering” var den på 200 poäng. Har ett slutbetyg på 2350 poäng. Vad händer ifall jag gör en prövning i den kursen nu, då den enbart är på 100 poäng enligt det nya kurserna? Räknas mitt snitt ut på 2250 poäng eller måste jag läsa till en kurs på 100 poäng till? Tack på förhand! Mvh Hanna.

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna,
    det är egentligen en fråga till Antagning.se som kommer att räkna ut ditt nya jämförelsetal/meritvärde, efter höjningen. Jag tror att höjning av jämförelsetalet blir "som om du höjde betyget i en 100poängs-kurs" för att den nya kursen är ju på 100 poäng.
    Men din fråga är formulerat på så sätt att jag undrar om du kanske har för många IG från gymnasiet och inte har grundläggande behörighet, är det så du menar? Att du vill få tillräckligt med godkända betyg för att få Grundläggande behörighet och att det inte i första hand handlar om att få upp ditt jämförelsetal/meritvärde?

    Jag tänker också på svårigheten att hitta var du kan göra prövning i den kursen. Vet du att du kan anmäla dig till prövning i den kursen, har du hittar var du kan göra det? Och är du säker att du får högre betyg på prövningen än du har i kursen sedan innan?
    I fall du inte kan hitta var du kan göra prövning i den kursen; eller om du gör prövningen och inte höjer betyget - då blir det endast en teoretisk fråga om vad som skulle hända om... . Det är svårt att hitta var man kan göra prövningar; det är också svårt att genom självstudier förbereda sig så pass bra att det blir en höjning av betyget.
    ****
    Alltså, vi på Fråga SYV jobbar inte med just den frågan som du ställer nu; det är, hur som helst, den tolkningen som Antagning.se kommer att göra - som gäller; så det kanske är bäst att du får svar direkt från Antagning.se
    Ännu ett alternativ är att du tar dina betyg till SYV på komvux som kan söka hjälp av betygsexperter, vid behov. När man ser dina betyg (har de "på bordet") och samtidigt kan ställa frågor till dig om dina mål: varför du vill göra prövning? Vilken eftergymnasial utbildning du vill komma in på? - är det mycket lättare att ge dig ett svar som blir till hjälp för dig.

    Allmänna råd:
    om du har IG i kurser som ingår i ditt slutbetyg, sök läsa de på komvux; Det är nästan alltid lättare att få högre betyg om man läser en kurs (jämfört med prövningen);
    boka tid med SYV på komvux, ta med dina betyg och diskutera dina alternativ;
    kontakta Antagning.se med frågan om hur omräkning av ditt jämförelsetal/meritvärdet kommer att ske just i det konkreta fallet.

    • : Hej igen! Jag fick ett "samlat betygsdokument" från gymnasiet då det innehöll för många IG. Men nu har jag läst mot ett "slutbetyg" via komvux på 2350 poäng och har inga IG kvar. Mitt snitt ligger för nuvarande på ca 20, men då en del utbildningar ligger på 20+ ska jag göra några prövningar. Därav dök denna frågan upp... Men det är inget ni kan svara på, utan jag får vända mig till antagning.se? Tack på förhand! Mvh, Hanna
    • Julia : Du i din fråga har skrivit "har ett slutbetyg" men i kommentaren skriver du "samlat betygsdokument" - och det är väligt stor skillnad. Om det stämmer att du har ett samlat betygsdokument då gör du planering med syv på komvux mot ett slutbetyg och följer sedan den planeringen. Om du vill ta in en kurs som idag är på 100p. i ditt slutbetyg, då är det det antal poäng som gäller, alltså 100poäng. Att motsvarande kurs var förut på 200p. spelar i så fall ingen roll. Du får betyg i kursen som är 100p. idag och då är det 100p. du får in i ditt slutbetyg. Om det behöver du inte fråga antagning.se om... utan det kan vi svara dig här på Fråga SYV.
    • : Hej Julia! Ja, jag HAR ett ”slutbetyg” nu, men jag hade ett ”samlat”. Det spelar väl ingen roll vad jag HADE tidigare, utan antagning.se utgår efter som jag förstått vad man har vid ansökans tidpunkt. Har jag fel så rätta mig gärna! Ifall du skrollar upp till min kommentar och läser ingen, ser du att jag har kompletterat och gjort mig väldigt tydlig... Då jag nämner att jag gick ut gymnasiet 2013 med ett ”SAMLAT Betygsdokument” samt tillägger att jag nu har läst på komvux och har IDAG ett slutbetyg. Men min fråga i sig handlade inte om ifall jag är medveten om skillnaden mellan detta. Men som svar på det: ja, jag är medveten om att det är en STOR skillnad. Då man inte är behörig när man har ett samlat betygsdokument, vilket var anledningen till att jag läst mot ett slutbetyg! Vad bra Julia att ni kan svara på min fråga! Men frågeställning handlade om en prövning... Jag HAR ett slutbetyg som innehåller 2350 poäng och har kursen ”handel & specialisering” på 200 poäng. Men ifall jag gör en prövning NU och den nya kursen är på 100 poäng, vad händer då? Då har jag enbart 2250 poäng... Måste jag läsa till 100 poäng för att få 2350 poäng? Eller söker jag in på mina 2250 poäng? Är evigt tacksam ifall ni kan svara på denna fråga och hoppas jag varit tillräckligt tydlig nu! Trevlig helg på dig/er! Mvh Hanna.
    • Julia :

      Nu förstår jag (tror jag): :)
      du har ett Slutbetyg från Komvux och i det ingår kursen "Handel-specialisering", 200 p. Och du vill göra prövning i en motsvarande kurs som nu är på 100p.
      Ber om ursäkt om du upplevde att jag inte har förstått din situation fast du har beskrivit den tydligt. Min erfarenhet är att det är ganska vanligt att frågeställare inte vet skillnad på olika typer av betygsdokument och skriver t.ex att de har "slutbetyg" fast de har kanske "examensbevis"... och det är skillnad i reglerna (ibland ganska stor skillnad). Vi brukar råda att ta med sig alla sina betyg och gå prata med syv på komvux: på har man alla "papprena" framför sig och syv på komvux kan, vid behov, kontakta de sakkunniga/betygsexperter.

      Vad som hände i "ditt ärende": Vi ställde din fråga till några sakkunniga men ännu inte fått svar; återkommer när (eller om vi får svar) - men, oavsett vad vi eller ngn annan svarar är det i detta fallet en bedömning som Antagning.se kommer att göra och det är Antagningen.se`s tolkning av reglerna som kommer att gälla. ... Reglerna och/eller tolkning av reglerna ändras ibland; och det kan inte jag ta ansvar för. Fråga SYV bestämmer inte reglerna; vad vi försöker göra är att förklara vad som gäller (i de fall vi är säkra på våra svar).
      *** *** ***
      En teoretisk fråga kontra en praktisk fråga?
      Vet du om du faktiskt kan göra prövning i den kursen, som du frågar om? Det är rätt så svårt att hitta var man kan göra prövningar och den kursen du frågar om är en valbar, ej obligatorisk kurs, på Handels- och admin.programmet och det är mycket möjligt att den inte finns som pågående just nu och i så fall erbjuds det inga prövningar i den, över huvudet taget. Det är endast i de Pågående kurser, som prövningar får erbjudas; sedan är det också tyvärr lärarbrist... Som sagt, vi har ännu inte fått svar från de sakkunniga, återkommer om vi får svar.

      Jag tror inte du ska behöva läsa ännu en 100p.kurs. Om du Höjer betyget, blir det till din fördel.
      Det jag är helt säker på: du kan inte genom en prövning försämra dina chanser att komma in på en högskoleutbildning! Så, sök gärna möjlighet att göra prövning i den kursen, anmäl dig och gör prövningen. Om du får högre betyg, blir det till din fördel. Du ska inte heller behöva läsa ännu en ny kurs. ... Det jag är osäker på - exakt Hur meritvärde kommer att räknas ut (alltså exakt hur mycket höjning det blir), men om du får Högre betyg i en kurs som är motsvarande en kurs som ingår i ditt Slutbetyg, blir det till din fördel. ... Fråga syv jobbar inte med administration kring antagning till högskola/universitet. Det gör Antagning.se ... Att motsvarande kurser har ett annat antal poäng är ovanligt. ... Sammanfattning: anmäl dig till prövningen om du hittar var du kan göra det; försök få så högt betyg som möjligt. Det kan inte bli till din nackdel.

    • Julia : Ett litet "påpekande" :) - Du skriver: "nu har jag läst mot ett "slutbetyg" via komvux".... . Att du "har läst mot..." kan lätt tolkas som att du ännu inte har tagit ut ett slutbetyg. Det som blir tydligt är följande: "Jag har nu fått ut mitt Slutbetyg och i det ingår bl.a följande kurs "handel-specialisering, 200p.". Du vet vad du MENAR när du skriver; men hen som läser text måste tolka... och att "ha läst" är ju inte detsamma som "fått ut". Så, det som man själv tror är tydligt, kanske inte är tydligt för mottagaren.
    • : Återigen så var inte den ställda frågan handlade om. Men du verkar ha förstått min frågeställning nu. Dock trist att man får ett sådant bemötande när man ber snäll om hjälp... Förstår man inte frågeställningen så finns det olika sätt man kan gå tillväga på. Antigen med ödmjukhet eller otrevligt och dumförklara frågeställaren. Vill tillägga att denna frågan har även ställts till min lokala SYV, men han visste inte heller. Därav vände jag mig till er. Återkoppla när ni fått svar från en sakkunnig. Tack tack! Mvh Hanna.
    • Julia : din lokala syv visste inte, skriver du... det är en lite ovanligare och svår fråga. vi gör vårt bästa. Dock ligger just den frågan utanför vårt expert-område. vi återkommer om vi får svar från den sakkunnige... men om du inte kan göra prövning i den kursen, så kvittar det vad du skulle fått i höjningen, eller? Och om du gör prrövning och höjer betyget så blir det till din fördel. Så anmäl dig om du kan och försök få så högt betyg som möjligt. Lycka till!
    • Julia : För övrigt, så är det helt frivilligt att vända sig till oss på fråga syv; vi är inte allvetande, tyvärr. Du får jättegärna vända sig till andra ställen. Oavsett, vad du väljer att göra - LYCKA TILL!
    • : Har förstått att det är en svår fråga. Du skriver att det är frivilligt att vända sig till er. Var det som ett svar till bemötandet ang mitt ärende? Man vänder sig frivilligt till er för att ni förhoppningsvis ska kunna svara på ens frågor. Men jag förstår ifall ni inte sitter på alla svar... Men det gör inte dig rättfärdig till att agera otrevligt... En korrekt SYV är till för att vägleda elever. Jag har koll på vart jag kan göra en prövning i denna kurs. Då inväntar jag svar från sakkunnig.
    • Anna :

      Vi har idag fått svar - "Om någon gör en prövning i en kurs som nu är 100 p och den tidigare där man hade IG var 200 p så räknas 200 p för att komma upp i rätt antal godkända poäng men när man sedan räknar ut meritvärdet är det ALLTID den nya poängen som räknas. Vänliga hälsningar Antagningshandläggare" - svaret är från SYVFRÅGOR: Avdelningen för antagning och studentstöd - och jag tolkar det svaret så här: Du ska inte behöva läsa ännu en 100p. kurs; ditt meritvärde kommer räknas som om du hade 2250 p. Exempel: om du t.ex har VG i den 200p.kursen idag och du får ett nytt betyg i en motsvarande kurs som är på 100p., så blir det (enligt vad jag förstår av svaret ovan) så här: I fall du får C betyget eller lägre, blir det ingen ändring alls, det är som om du ej fick ngt nytt betyg; men om du får B eller A betyget så blir det en höjning av ditt jämförelsetal; Vid B betyget blir höjningen av ditt jämförelsetal på ca + 0.1 och vid A betyget blir höjningen av ditt jämförelsetal på ca + 0.2.

    • : Hej Anna! Tack för ditt trevliga och hjälpsamma svar! Då siktar jag på att göra en prövning i denna kurs. STORT tack för du tog din tid att svara på min fråga! Önskar dig en fortsatt trevlig dag! Mvh Hanna.
    • Anna : Tack för din kommentar. Jag återberättade ett svar som vi fick från UHR. det är alltså Deras svar, inte mitt. :) Min tolkning av deras svar, hoppas jag, är rätt. Men kan tyvärr inte garantera till 100% att precis så blir det. Fråga SYV jobbar inte med den praktiska antagningen till högskolor-universitet. Reglerna kan ändras; tolkning av reglerna kan också ändras, och jag eller mina kollegor på Fråga SYV kan inte ta ansvar för det: för att vi skriver inte reglerna ju. Jag förstår att det är jobbigt när man vill planera på sikt och vill veta precis hur det blir, men vad kan vi här på Fråga SYV göra mer än att försöka tolka det som gäller idag och ge väglening efter bästa förmåga. Ibland blir det dock ändå fel... tyvärr. Men vi hoppas det går bra för dig. Fråga SYV kommer hålla tummarna hårt för dig! Lycka till! :)
    • : Förstår. Men du tog dig tid och agerade på ett proffesionellt sätt. Jag uppskattar din insats! Tack igen :)
    • Anna :

      Det var en annan kollega som skickade iväg förfrågan till UHR. Vi hjälps alla åt och gör vårt bästa!

    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hanna!

    du har uppgett felaktig info i din fråga. så här börjar din fråga:

    och i kommentaren skriver du sen att du har Samlat betygsdokument. Och det är väldigt stor skillnad i vad som gäller om man har fått eller inte har fått ett slutbetyg.

    Om du har ett samlat betygsdokument - så har jag svarat i kommentar till din fråga - att motsvarande kurs var större förut kommer inte spela roll för att idag är kursen på 100poäng och du behöver minst 2350 poäng för Slutbetyget; OBS! deadline för att få ut ett slutbetyg är 1 juli 2020; sedan kommer alla läsa mot examensbevis (vilket ställer högre krav).

    Vänligen
    Julia