Cajsa
    Hej! Jag läser ekonomiprogrammet i Göteborg och går sista terminen i 3:an.
    Jag ska söka civilekonom i Borås i Höst, vilket kräver ca 17,5-18 i snitt. Jag har ungefär 16,5 i snitt just nu. Jag skulle verkligen behöva 1 merit för Engelska 7, vilket jag inte läser. Skulle jag kunna pröva denna kursen innan jag tar studenten trots att kursen inte är med i min studieplan?
    Vad kan jag göra för att få en merit och höja snittet? Eller finns det andra vägar att komma in på det programmet i höst? Kan jag pröva den i sommar eller liknande men ändå söka in via BIEX?

    En till fråga: Jag har läst spanska 3, får jag 0,5 merit för den??

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Cajsa!

    Är det den här utbildningen du är intresserad av?

    Om du har gjort eller kommer att göra Högskoleprovet  - prövas du i så fall även i HP-urvalsgruppen.

    Jag tror tyvärr det blir svårt att hitta möjlighet att göra prövning i Eng7 - innan sista kompletteringsdag som är 20 juni 2016. Den dagen bör Antagning.se få alla betyg som ska räknas med i din ansökan.

    Undantag gör de för IB-elever som får sina IB-diplom senare... och har därför ingen möjlighet att skicka in dem till 20 juni 2016.

    Du kan kontakta Antagning.se och fråga om de kan göra undantag. Tyvärr så tror jag inte att de kan det.

    Gör ansökan i alla fall - för att Antagningsgränsen är inte någon "siffra" som bestäms på förhand. Antagningsgränsen kan gå ner - av olika anleningar. Blir du behörig till 20 juni 2016, sök senast 15 april 2016, som är sista ansökningsdag.

    Jag tror, som sagt, inte att du ska få göra prövning. Komvux kommer att hänvisa dig till din gymnasieskola och gymnasieskola kommer att säga att pga den kursen inte ingår i din studieplan, är inte skola skyldig att erbjuda dig möjlighet att göra prövning.

    Om du skulle få E betyg i Eng7, får du ca 0.8 påstag (höjning) och inte 1.0. Detta pga du har 16.5 "på övriga betyg" och E i Eng7 kommer att även räknas in i ditt jämförelsetal. Du får 1.0 i merit men 0.2 i sänkning av ditt jämförelsetal och sammantaget blir det då höjning från 16,5 till 17.3... för att det ska bli mer höjning, behöver du högre betyg i Eng7.

    Säg, att du får A i Eng7 - i så fall får du ca 1.2 i höjning (lite mer exakt 1.15) - då blir det 16.5 + 1.15 = 17.65 ... men för det behöver du få A betyg i Eng7. Du har, om jag förstår det rätt, inte läst kursen. Hur ska du då uppvisa kunskaper i den, när du inte har läst kursen?

    Det kan hända att du är väldigt språkbegåvad och har A-betyg i alla språkkurser, i så fall är det inte uteslutet att du skulle kunna få E i Eng7 även om du inte har läst kursen. Men "bra" 0.8 höjning kanse ändå inte ger dig plats på din drömutbildning...

    Som sagt, jag tror inte du hittar möjlighet att göra prövning i Eng7 nu, snart, så att du kan komplettera med betyg innan 20 juni 2016.

    Du får givetvis fråga på din gymnasieskola och också på komvux, men jag skulle inte tro att det går vägen, tyvärr.

    Om du är anmäld till högskoleprovet - lycka till den 9 april, då HP äger rum!

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig! Önskar dig allt väl och lycka till med studier och allt annat!

    ANNA