Roland
    Hej jag vill börja ansöka till universitet så snabbt som möjligt, och måste göra prövnig i eng5,6 och sva1,2 därför undrar jag i om man kan göra prövningar i flera kurser samtidigt eller under ungefär samma period så att jag hinner bli klart med mina studier så snabbt som möjligt?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Roland,
    det finns inga centrala/generella bestämmelser om hur många prövningar man kan göra under till exempel en och samma vecka.
    Dock sätter Prövningsenheterna själva sina egna "lokala" regler; exempelvis kan de säga att man får max anmäla sig till två prövningar per termin; detta gör dem för att resurserna, bl.a lärarkapacitet, räcker inte till, om alla ska göra så många prövningar som de önskar.
    Detta kan "avhjälpas" exempelvis genom att anmäla sig till prövningar i flera olika kommuner, om du lyckas hitta var du kan anmäla dig.
    Man kan göra prövningar i alla kommuner, oavsett sin folkbokförings-kommun.

    Vänliga hälsningar

    ANNA