Jenny
    Hej, jag ska snart börja tredje och sista året på gymnasiet, naturprogrammet, och vill läsa vidare till ekonom och jag har nu siktet inställt på handelshögskolan i Stockholm, med avsikt att söka in via högskoleprovet.
    Dilemmat är dock att man måste ha C i ett visst antal kurser för att vara behörig till att söka in där, oavsett om man söker in via betygen eller högskoleprovet. Två av de kurserna är Moderna språk 3 samt Samhällskunskap 1B, vilka jag fått E respektive D i. Det jag då vill göra är att studera på egen hand och sedan göra en prövning på komvux eftersom, vad jag förstått, man inte tillåts göra prövningar via gymnasiet om man tidigare fått godkänt i ämnet. Hursomhelst har jag läst att för att få göra en prövning i ett ämne som man har godkänt i måste man ha gått ut gymnasiet, eller ha fyllt 20 år. Är det senare korrekt? Får man göra prövning trots att man går på gymnasiet när man är 20? Detta för att jag blir 20 i början av februari 2017. Innebär detta att jag skulle kunna göra prövning i Moderna språk 3 och Samhällskunskap 1B om dryga halvåret och kunna söka in till högskolan i vår med de betygen inräknade?
    Vill för allt i världen inte ta ett sabbatsår för att läsa på komvux.

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Jenny!

    Jag förstår problemet och jag ska försöka förklara vad reglerna säger. Sedan kanske du kan få igenom ett Undantag, pga du ej blir behörig med lägre betyg än "C" i viss ämnen (jag kan inte lova dig att du ska få göra prövning innan du går ut gymnasiet, men jag tycker du bör fråga om det både på din gymnasieskola och på komvux).

    Här är förklaringen: enligt Vuxenutbildningsförordningen kan man läsa på komvux tidigast från 1 juli det kalenderår man fyller 20 år. Om du blir 20 år i börjar av februari 2017, då är det från 1 juli 2017 som du tidigast kan börja läsa på komvux. Men om man redan har Examensbevis eller Studiebevis från gymnasiet (dvs har läst minst 3 år på heltid på gymnasiet) tar komvux in, oavsett åldern - för kompletteringar av olika slag.

    På din gymnasieskola kan du under din gymnasietid - enligt reglerna - göra prövningar  endast i kurser som ingår i din Studieplan och vilka du inte kunde läsa /t.ex pga sjukdom eller att behörig lärare saknades/ eller om du fick F i en kurs och inte kan ta ut Examenbevis utan E i den kursen/. Så säger reglerna.

    Att man behöver betyg C i vissa kurser för att bli Behörig - är ett Undantag. Som regel, krävs det endast E betyg för att bli behörig. Pga att det är ett sådant "undantag" kan du be (snällt) på din gymnasieskola om att göra prövningar för att bli Behörig. Det är rektor som kan fatta ett sådant beslut, men rektorn kan också säga Nej, för att du egentligen inte har rätt att göra prövningar.

    Enligt reglerna så bör du gå ut gymnasiet och vända dig till komvux eller till prövningsenheten sen - och söka till HHS senare, när du blir behörig.

    Jag hoppas att någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Lycka till!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Skulle du kunna hänvisa till var det står att rektorn kan godkänna ett Undantag då rektorn på min skola säger att det enligt gymnasieförordningen inte är möjligt att höja betyget förrän jag gått ut gymnasiet?
    • Milla : Som regel, så får inte det ske, och här har rektorn rätt. Undantagen är inte beskrivna i gymnasieförordningen. "Undantag" är det per definition ngt som går emot reglerna. Jag förstår att rektorn inte är så pigg på att göra undantag. Jag kan tänka mig att det kan finnas flera orsaker: en av dem är kanske Ekonomisk ( det kostar mer än 500kr att anordna en prövning med skola får ta ut Max 500kr i prövnibgsavgift); en annan orsak kan vara den att andra elever kan i så fall också komma med samma begäran och om du får, då borde de andra också få, annars blir det Så jag förstår din rektor och tyvärr så kan du inte kräva din rätt i den frågan för att enligt reglerna, så får man inte det. Du har rätt att söka plats på en annan skola och byta skola och/eller program och då kan du kanske gå om kursen och få det betyget som ger dig behörighet.
    • : Hursomhelst säger rektorn kort och gott att det inte är möjligt att läsa upp betygen i fråga. Dock nämnde du i ditt första svar att jag bör kolla med komvux också. Hur gör man det? Finns det någon allmän Komvux-mejl för Stockholm man kan skriva till eller måste man hitta en specifik skola som anordnar vuxenutbildningar och fråga dem direkt? Om så är fallet, hur hittar man då ett Komvux som anordnar prövning i just de ämnena jag vill prövas i? Har kollat lite översiktligt på någon hemsida som ska samla alla komvuxutbildningar i Stockholm, men kan inte hitta något sätt för att filtrera bort skolor som inte anordnar prövningar i Samhällskunskap 1b och Franska 3. Hur gör man? Känner mig otroligt villrådig.
    • Anna : RegIerna säger att man ej får göra Prövningar på komvux när man är gymnasieeIev. Chansen är extremt Iiten att rektor på komvux kan göra Undantag. Jag tror aIItså inte att det är en framkomig väg - att kontakta komvux. Däremot tycker jag att du har bättre chans om du pratar med UtbiIdningsförvaItningen i din kommun. FörkIara att du ej bIir behörig, att det INTE handIar om konkurrens om pIats på högskoIa, utan om att bIi Behörig. Kommunens växeI kan aIItid koppIa både tiII komvux och tiII UtbiIdningsförvaItningen och kan också ge dig deras epostadresser.
    • : Vad är det Utbildningsförvaltningen gör? Eller rättare sagt, vad har de för auktoritet? Om de beslutar att jag bör få göra prövning Franska och Samhällskunskap, visar jag upp beslutet för det Komvux jag vill göra prövning på? För min rektor? Eller anordnas prövning på något annat sätt? Vad är det jag frågar efter när jag skriver till dem? Alltså, ber jag om att få göra prövning på skolan, Komvux eller någon annanstans?
    • Anna : Det är en mycket ovanIig situation - det är endast HHS som FÖR BEHÖRIGHET kräver Iägst c-betyg (på det sättet är det Unika behörighetskrav). Med stor sannoIikhet kommer UtbiIdningsförvaItningen svara att de inte kan hjäIpa dig men du kan, om du viII försöka, då vet du att du har gjort aIIt du kan. Du kan inte stäIIa specifika krav eIIer krav över huvudet taget för du har ju inte /tyvärr/ rätt att göra prövningar innan du sIutar på gymnasiet. TiII UtbiIdningsförvaItningen kan du beskriva din situation och förkIara att du ej bIir BEHÖRIG tiII den utbiIdning som du viII gå, pga HHS stäIIer unika behörighetskrav och du ber om råd, tips på vad du kan göra för att bIi Behörig och har FÖRSIAG på att du viII göra Prövning INNAN du sIutar på gymnasiet och du kan också skriva att du fick redan Nej på din gymnasieskoIa (annars kommer UtbiIdningsförvaItningen hänvisa dig tiII rektor på din skoIa). Jag Iovar att håIIa tummarna för dig!
    • : Okej, nu sade Utbildningsförvaltningen nej de också, att det överhuvudtaget inte går att göra ett sådant undantag. Däremot trodde de att jag hade möjlighet att komma in ändå genom att komplettera Sam och Franska i juni, efetr att jag gått ut gymnasiet, om det är någon som erbjuder prövning då, så länge jag gör det innanför de tidsramar man fått på sig av skolan att göra det. Dock säger HHS hemsida att betygskompletteringar ska vara ansökning.se tillhanda senast i mitten av juni. Hur snabbt går det att få tillbaka provsvaren och därmed ett betyg i kursen? Skulle jag hinna med det?
    • Anna : Tror tyvärr inte du skulle hinna. Jag ska förklara varför i ett nytt svar.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    sista kompletteringsdag att ladda upp betyg på Antagning.se kan vara t.ex 20 juni (det var det i år, 2016). Examensbevis brukar man få mellan 3-dje och 10 juni... och om säger att du får Examensbevis redan 1 juni, så är det ändå i princip omöjligt att hinna.

    För det första, så sätter Prövningsenheterna sista datum för provnig oftast i mitten av maj - sedan ska proven rättas och lärarna ska på semester...

    Prövningen består av två delar: skriftlig del och 2-3 veckor senare - en muntlig del. Först rättar läraren den skriftliga delen och 2-3 veckor senare är det ett personligt möte med läraren, då det blir muntlig examination (eleven svarar på lärarens frågor, som i mångt och mycket utgår från de svar som eleven lämnade vid den skriftliga delen av prövningen).

    Efter den muntliga delen får eleven oftast inte svar direkt, utan det dröjer i alla fall ytterligare några dagar innan eleven får svar på vad den "sammantagna bedömningen" blir. För att få betyg på pappret tar ännu minst en vecka, ofta längre tid. Oftast skickar de ut betyg per post med B-post, som tar 3 dagar att komma fram (i bästa fall).

    Det senaste datumet för prövningen som jag har hört talas om var 30 maj... men oftast är sista datumet - t.ex 19 maj. Att hitta prövning som äger rum 10 juni och sedan nästa (muntliga del) t.ex 13 juni ... och sedan att alla skulle skynda på och jättesnabbt sätta betyg, skriva ut det, rektor ska underteckna. ... det är många viktiga "moment", det är flera olika personer som är inblandade och dubbelkollar... och därför tar det tid.

    För att göra prövning i slutet av maj, måste du - för det första få Examensbevis innan prövningsdatum och anmäla dig till prövning redan i jan-febr (och det är inte säkert de tar emot anmäIan så Iänge du är eIev på gymnasiet).

    Av aIIa de ovan nämnda orsaker, tror inte jag det är möjIigt att hinna innan sista kompIetteringsdatum, tyvärr.

    Jag bIir väIigt gIad om du kan bevisa att jag har feI och Iyckas hinna!

    Bästa häIsningar & Iycka tiII!

    ANNA