Oeneuwne
    Hej, jag ska ta studenten i år och har hyfsat bra betyg men har tyvärr ett E i historia 1b och idrott vilket drar ner meritvärdet. Jag vet att man inte kan göra prövning i idrott, men undrar om man kan göra i historia 1b trots att man har ett E? Vill gärna få ett högre betyg än ett E i historia.

    En annan fråga:

    Hur går prövning till? Är det så att man går på undervisning på komvux eller att man pluggar på egen hand och sedan kommer och skriver ett prov?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    man kan göra prövning även i Idrott och hälsa 1.

    Inför prövningen pluggar man på egen hand. Ibland kan man få viss handledning - det är lite olika på olika ställen där prövningar erbjuds, men det är inga Lektioner. I bästa fall finns några timmar då man får lov att komma till skola och ställa några frågor till lärare .... men det är inte alltid det erbjuds heller, så man kan säga att det i princip är "läsa på egen hand" (bäst man vill).

    Mer om prövningar kan du läsa på den här sidan>>> där vi sammanställde info.

    vänligen

    L. :)

    Liselotte