Hjalmar
    Hej!

    Jag behöver 100 poäng till för att klara min gymnasieexamen. Jag har bott i Japan i ett år och jag vet att jag kommer klara en prövning i japanska 1. Jag kan inte hitta någonstans att göra prövningen på förutom åsö vuxenskola, jensen komvux och NTI skolan, men där har jag fått avslag då jag inte tillhör Stockholmskommunerna. Jag kan tänka mig att åka varsomhelst för att göra prövningen. Så jag undrar om ni vet något ställe i Sverige där möjligheten finns?

    Mvh
    Hjalle

    1 Svar

    Melina SYV på Framtidsskolan

    Hej Hjalmar!

    Vilket tråkig situaton!
    Tyvärr känner jag inte till några andra ställen. Har du frågat samtliga skolor om du kan få göra en prövning trots att du betalar? Ibland kan det gå när det handlar om en prövning och inte om att få "läsa kursen". Om du inte dubbelkollat detta så gör det. I annat fall tycker jag att du ska prata med komvux i din hemkommun och se om kommunen är villiga att betala för dig att göra en prövning på en annan ort, eftersom dom inte själva erbjuder kursen.

    Vänliga hälsningar
    Melina, studie- och yrkesvägledare