David
    Hej,

    Jag tänkte fråga, om man har en gymnasieexamen ifrån Sverige, kan man då skriva prövningar i samma ämnen i norska kurser som motsvarar dem svenska? Dvs om man har till ex läst Biologi 1 i Sverige med betyget D, om samma ämne ges i Norge, kan man skriva prövning där i motsvarande kurs, få, jah, B kanske, och så skicka in detta till den svenska antagning.se som konkurrenskomplettering? Tack.

    Mvh,
    • Liselotte : Det går tyvärr inte att göra så som du önskar. Var god läs mitt svar, nedan.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej David,

    Det går inte att höja sitt meritvärde med kurser som är lästa utanför Sverige.
    Det går endast att höja sitt meritvärde med kurser som är lästa på komvux.
    Reglerna kring meritvärdering går att hitta här: https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning/Hur-raknas-betygen1/.
    Om man tittar under rubrik 2 framgår det vilken typ av komvuxkurser som kan räknas med i meritvärdet.

    Vänligen

    L.

    Liselotte