Max
    Hej! Jag gick ut med B i idrott och hälsa 1 och jag undrar om man kan göra prövning på den kursen inom ett år?
    Malmö kommun erbjuder prövning i den kursen 1 år efter att man har tagit studenten men jag vill gärna göra prövningen inom 1 år. Var och hur kan man ta reda på i vilka kommuner man kan göra prövning i idrott och hälsa inom 1 år?
    • Peter : Du är inte elev på gymnasiet nu, stämmer det? För att du fortfarande är elev på gymnasiet, kan du inte göra prövning innan du får ditt Examensbevis eller Studiebevis. Har du Examensbevis eller Studiebevis? Om du har fått Studiebevis, kanske du inte behöver göra prövning i idrott och hälsa 1 /för att den kurs inte får ingå i Examensbevis från Komvux/.

    4 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Max,

    på vilket sätt fick du svar om "ett-års regeln"? :) Jag tror och hoppas att det är ett misförstånd... för att någon sådan regel känner vi inte till.

    Prövningar kan göras på alla ställen där undervisning i den aktuella kursen bedrivs, dvs på olika gymnasieskolor, och på komvux (i alla kommuner i hela Sverige). Ofta organiserar kommuner prövningar på det sättet att anmälan görs "centralt" inom kommunen /för att det blir annars för svårt att administrera/.
    Du får kontakta alla kommuner där du önskar göra prövning /i hela Sverige/.
    Någon samlad info om var prövningar i olika kurser kan göras finns tyvärr inte. Och jag önskar att den fanns men tyvärr - så finns den inte... . :(

    Vi råder dig kontakta alla de olika kommuner i första hand kring Malmö, därför att dit har du antagligen lättast att resa till - och fråga när och hur du kan göra anmälan till Prövning i idrott och hälsa 1.

    Vänliga hälsningar & lycka till!

    Julia SYV

    P.S: läs gärna info om Prövningar på https://www.fragasyv.se/info/provning

    ang. det som Peter skriver i sin kommentar till din fråga. Det är Viktigt att veta om du fortfarande är elev på gymnasiet idag.
    Du är 18 år, men du skriver inte om du redan tagit studenten eller kommer att göra det till sommaren.

    Reglerna säger att som elev på gymnasiet får man göra prövningar i 2 fall:

    - om man fick F betyg i kursen

    eller

    - om kursen finns i elevens Individuellt studieplan men eleven ej fick möjlighet att delta i undervisningen.

    I alla andra fall får man göra prövning först Efter det att man gick ut gymnasiet. Någon "ett-års regel" känner vi inte till. I praktiken kan man göra prövningar först på hösten efter det att man gick ut gymnasiet /detta för att under sommren är lärarna och utbildningsadministratörerna lediga och prövningar inte erbjuds/.

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från Lunds kommun:

    I Lunds kommun kan man göra prövning i Idrott och hälsa 1. Besök Vägledningscentrum på besökstiderna för att få hjälp med att anmäla dig till prövning.
    Öppettider:
    Måndagar 13.00 - 18.00
    Tisdagar och Torsdagar 10.00 - 12.00
    Onsdagar och Fredagar 10.00 - 15.00
    Du behöver inte boka tid hos oss  - det är bara att "droppa in".

    Med vänlig hälsning

    Karriärvägledare
    Lunds Vägledningscentrum

    Stora Södergatan 47, vån 2
    Box 138, 222 00 LUND
    046-357490 eller växel: 046-355000

    I Svedala kan man göra prövning den 10 november nästa gång. De erbjuder endast en dag per termin då man kan göra prövning.
    Se deras svar nedan:

    Hej

    Vi erbjuder prövning vid 1 tillfälle/termin. Nästa tillfälle att göra en prövning är den 10/11. Mer information om prövning hos oss finner du på vår hemsida, www.nfvux.se

    Mvh

    Studie- och yrkesvägledare
    Nils Fredriksson Utbildning
    Börringevägen 10, 233 80, Svedala

    Och så här svarar Malmö stad:
    Hej

    Alla prövningar inom Komvux Malmö Pauli sker för vuxna, dvs erbjuder inte prövningar för elever som är inskrivna på gymnasiet.
    Vill man göra den prövningen när man går i gymnasiet så är det överenskommelser inom de kommunala skolorna i sin kommun. Dvs har inget med prövningar för vuxna.

    Det är beslut från rektor i samarbete med lärarna att den kursen tar ett år att genomföra p g a många praktiska moment.
    Detta innebär att om man tagit studenten i juni så hinner man anmäla sig till den period, där idrott och hälsa finns med, över sommaren –anmälan är öppen mellan 16/6-7/8. Prövningen börjar 28/8.

    Det är fritt för vuxna att göra prövning i Sverige, dvs man kan kontakta olika kommuner och fråga om de tillhandahåller prövning i idrott och hälsa 1 där.
    Gymnasieelever vänder sig till sin egen gymnasieskola.

    Ser att Göteborgs prövningsenhet också har idrott och hälsa 1 men att det inte finns något aktuellt datum för de prövningarna än.
    https://provninggbg.alvis.gotit.se/Student/default.aspx

    Med vänlig hälsning

    Receptionist

    MALMÖ STAD
    Arbetsmarknads-, gymnasie och vuxenutbildningsförvaltningen
    Pauliskolan
    Föreningsgatan 41
    211 52 Malmö
    Tel. 040-34 65 65

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan, vi har nu fått ännu ett svar från Malmö stad; läs deras svar nedan;

    Hej igen
    man kan anmäla sig till period 3, dvs den som startar i augusti.
    anmälan är öppen mellan 16/6-7/8. Efter 7/8 tar vi inte emot fler anmälningar. Om man missar den och vill göra det i Malmö så måste man vänta ett år till nästa chans.
    http://malmo.se/Forskola--utbildning/Utbildning-for-vuxna/Utbildningsanordnare/Komvux-Malmo-Pauli/Provning/Perioder-och-skrivschema.html

    Man är fri att göra prövning i hela Sverige. Inte kommunbundet, som t ex komvuxkurser är.
    Vet att större städer är mer bundna av administration och då mer uppstyrda. Man kan testa med att kontakta mindre kommuner, ex Sjöbo, Lomma, Trelleborg, Vellinge…

    Med vänlig hälsning

    MALMÖ STAD
    Arbetsmarknads-, gymnasie och vuxenutbildningsförvaltningen
    Pauliskolan

    Liselotte
    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick svar från Vägledningscentrum i Lund; läs deras svar nedan;

    Hej, Lunds vuxenutbildning erbjuder prövning i Idrott och hälsa 1 genom en av de kommunala gymnasieskolorna i staden.
    För ansökan kontaktar man någon av vägledare på Lunds Vägledningscentrum och får då fylla i en pappersansökan som kompletteras med tidigare betyg.
    Har man F/IG i kursen sedan innan kostar prövningen ingenting. Finns inget betyg i kursen sedan innan eller man har ett godkänt betyg så kostar prövningen 500:-.
    Prövningen genomförs tillsammans med en idrottslärare på gymnasieskola under ca en termin då de olika delarna i kursen genomförs.

    Med vänlig hälsning

    Karriärvägledare
    Lunds Vägledningscentrum
    Stora Södergatan 47, 2 våningen.