Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du inte läst den kursen som du gjorde prövning i eller om du sedan innan har betyget F, så är det kanske mycket mer fördelaktigt för dig att försöka komma in på den kursen, alltså läsa/studera den på komvux.
    Men som direkt svar på din fråga så får de som inte är gymnasieelever göra prövning i hela Sverige, i alla städer, oavsett vilken kommun de är folkbokförda i. Vad jag vet, finns det ingen samordning mellan de olika prövnings-ställena, så du kan anmäla dig till många olika prövningar i samma kurs på olika ställen mer eller mindre samtidigt. I en och samma kommun kan lokala spärrar sättas - t.ex ett visst antal prövningar per termin, men frågan är om det skulle hålla rättsligt om någon vill anmäla det? Vad skolverket säger, så är det inte reglerat... och man kan tolka det som att det som inte är förbjudet, det är tillåtet, så det är en grå zon kan man säga ... jag menar de begränsningar som kommunerna sätter upp för att minska antal prövningar. Du får gärna läsa en förklarande sammanfattning på fragasyv.se/info/provning

    Studie- och yrkesvägledare
    • Erkanin : Kan man göra en prövning nu efter sommaren eller måste man vänta tills december?
    • Milla : Vänligen läs mitt svar, ovan. Om du inte är gymnasieelev får du göra prövningar i hela Sverige. När prövningsdatumen ligger i olika städer kan vara väldigt olika. Hur snabbt du hinner förbereda dig inför prövningen är upp till dig att avgöra.