Shrouq
    Om man har gjort en prövning men inte höjt sig och fick samma betyg som innan kommer jag fortfarande hamna i BII kvoten? Jag fick nyligen ett betyg inlagd under mina meriter i antagning.se men jag undrar varför de har lagt in den när jag inte har höjt mig? Jag är orolig att jag kommer hamna i BII kvoten.

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej,

    det borde vara så att pga du ej höjer ditt meritvärde, spelar det nya betyget ej någon roll och du prövas fortfarande i BI urvalsgruppen med ditt gamla /ursprungliga/ meritvärde.
    Varför betyget kom in på "mina sidor" /dvs Dina sidor/ på antagning.se - är troligtvis pga den skolan som ansvarar för prövningen är ansluten till BEDA, gemensamma betygsdatabasen och betygen kommer i så fall automatiskt in till antagning.se.

    Om du är orolig - kontakta Antagning.se, ex. kan du ringa dem på vardagar kl.9 till kl.16 på telefonnummer 0771-550720.

    Som sagt, den info som vi får från Antagning.se är den att i fall man ej höjde sitt meritvärde prövas man i så fall ej i BII-urvalet. Men det är just Antagning.se som bestämmer i den frågan. Därför kan du med fördel vända dig direkt till dem.

    Vänligen och lycka till!

    L.

    Liselotte
    • : Hej,
    • : Tack för ditt svar. Jag har nyss mejlat antagning.se och de svarade att jag skulle kontakta en SYV för att vara säker men sa nästan samma sak som du. Tack för svaret i alla fall :)
    • Liselotte : Enligt info från Antagning.se ska man HÖJA sitt meritvärde för att kunna genom en Komplettering (ex. genom ett nytt betyg som man fick på en Prövning) prövas i BII-urvalet. Det tolkar i alla fall jag som att man i de fallen Meritvärde ej höjs - ej kommer att prövas i BII-urvalet och det är som "ingenting har hänt", dvs som om du ej har gjort någon prövning, över huvudet taget. Allmän regel är att man ej kan genom flera /nya/ betyg försämra sina chanser att komma in på en utbildning. Om de nya betygen skulle försämra en chans att komma in på en utbildning, tas inte hänsyn till dem nya betygen.