Noor
    Hej!

    jag vill göra prövning och läsa flera ämnen för att få hög poäng så att kan anmäla mig till högskolan apotekare utbildning. om jag göra prövning på matematik 1 c och matematik 2 c samt i religion 1 och tänker plugga Religionskunskap 2 distans
    kan det hjälper mig att komma in på Apotekarprogram även om de behöver matematik 4, jag fyller alla kunskapskrav men tänker om jag höjer ma 1c och ma2 c eller måste jag höja matematik 4
    samt om jag läser ma1b och 2b kan det hjälpa mig att få hög poäng och kan komma in på utbildningen
    hoppas att få snabb svar så fort som möjligt för att hinna söka till kurser och anmäla till prövning
    hälsning Noor

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Du kan satsa på betyg i matte 1a, 2a, 3 b och högre betyg i de kurser kommer att räknas in i ditt jämförelsetal i stället för lägre betyg i matte 1c,2c och 3c som du har idag.

    För övrigt behöver du högre betyg i exakt samma kurser som finns i ditt examensbevis -för att de ska räknad in i stället för de lägre betygen.

    • : tack för svar, men jag förstår inte riktigt menar du att jag ska läsa ma 1b , 2b istället för att börja höja ma 1c ,samt matte 2c osvvv
    • : jag har läst religionskunskap 1 och ville höja betygen på det samt ska läsa religionskunskap 2 distans och den kursen finns inte på min examinationsbevis kan hjälpa mig eller inte för höja min betyg?
    • Julia : Om du inte har Religion 2 i ditt examens kommer inte den kursen påverka ditt meritvärde - du läser den i så fall endast för att få mer kunskap.
    • Julia : Du kan räkna in betyg i Matte 1b eller i matte 1a i stället för matte 1c; du kan räkna in betyg i matte 2a eller 2b i stället för matte 2c; du kan räkna in betyg i matte 3b i stället för 3c.
    • : Som jag har sagt att jag vill anmäla mig till apotekare program och programmet behöver ma 4c och det har jag. om jag läser 1a, 2a, och 3b kommer min betyg i 1c ,2c,3c, försvinna eller hur?
    • : samt vill jag fråga vilka olika sätt kan jag göra för att kunna få komma in idet utbildningen apotekare program eftersom det är min dröm utbildning och kan inte se mig själv att jag läser och jobbar i något annan program och utbildning istället för apotekare samt min merit snitt är inte så starka och jag är inte nöjd med dem. och ville höja betyg genom att göra prövning eller läsa kurser jag frågar vad kan du tipsa mig för att få högre merit snitt samt kunna komma in på det utbildningen jag vill
    • Julia : Om du redan nu är behörig, är Högskoleprovet det snabbaste sättet. Annars kan du försöka höja de betyg du Har i ditt exambevis . Sök också till Receptarieprogrammet för att receptarie kan vidareutbilda sig till apotekare.
    • : Okej tack men jag förstår inte med ma 1c och ma 1b kan du förklara mer om jag läser ma 1b och klarade det kommer ma 1c att försvinna?
    • : Från min betyg och examinationsbevis
    • Julia : Högre betyg i matte 1a eller i 1b kommer att räknas in i ditt jämförelsetal i stället för betyget i 1c.
    • Julia : Inget ändras i själva dokumentet Examensbevis men de högre betygen i samma eller i Motsvarande kurser kommer att räknas in i ditt jämförelsetal.
    • Julia : Antagning.se tar emot både ditt examensbevis och de nya betygen på separata "papper" och räknar in de nya betygen i stället för de lägre betyg i samma eller i motsvarande kurser.
    • : Tack så jätte mycket för din svar! jag har en sista fråga vad kan du tipsa mig ska jag läsa kurserna distans och kan jag läsa de 1b,2b,3b på en gång eller det går inte eftersom jag ska anmäla mig till högskolan till våren och vill hinna klara med dem kurser samtidigt alla tre kurser startar samtidigt och de börja oktober till december det är sista period som jag kan komplettera, sedan jag frågar vad kan du tipsa mig läsa kurserna 1b,2b,3b, eller göra prövning på 1c samt 2 c och religionskunskap 1 vad är det bäst? tycker du jag är lite förvånad och vet inte vad ska jag göra samtidigt jag vet inte om hermods kan ge mig det chansen att kan läsa alla tre kurser samtidigt och som jag har sagt jag vill hinna till att söka till universitet nu på våren 2018
    • Julia : Det är inte Hermods som bestämmer om du får plats på kurserna, utan komvux i din kommun. Komvux köpet platser hos Hermods; och det är den som betalar som bestämmer vem får plats på kurser. Du måste vända dig till komvux i din kommun. Det jag tror är en mer realistisk lösning är att du anmäler dig i första hand till prövning i matte 1a och/eller i religionskunskap 1. Jag tror inte du får läsa om kurser i vilka du har godkända betyg för att komvux brukar inte ha råd, tyvärr ...:(
    • : om jag fick F på prövningen i ma 1c och jag har E i ma 1c kommer mitt betyg att förändras eller kommer jag att spara mitt betyg även om jag fick F på prövningen
    • Anna : Om man har flera betyg i samma kurs är det det HÖGRE BETYGET SOM GÄLLER, oavsett vilket betyg man fick först & vilket betyg man fick sist. :)
    Läs alla kommentarer