Julia
    Hej!
    Jag vet att man inte får studera ett ämne på Komvux som man redan har godkänt betyg i, men kan man, efter att ha gjort en prövning i ett ämne man har icke-godkänt i, läsa ämnet på Komvux om man inte blev nöjd med det betyget man fick på prövningen (godkänt betyg) ? Eller skulle man behöva göra en prövning till i så fall (för att höja betyget)?

    Hoppas ni förstår min fråga!

    //Julia
    • Eva : Om man får betyg i slutet av en kurs eller genom en prövning - spelar ingen roll. Har man godkänt betyg, då har man godkänt betyg. Komvux ser det på det sätter att om man har godkänt betyg, då har man "behörighet" och att man sedan inte kommer in på sin högre utbildning, kan då inte komvux ansvara för... så är det tyvärr. :(

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Julia,

    det är inte förbjudet att läsa kurser på komvux, i vilka man redan har godkända betyg i - betyg man fick genom att tidigare ha läst samma kurs eller betyg man fick genom att ha gjort prövning i kursen. Det är bara så att komvux har begränsade resurser och prioriterar i en viss ordning; i första hand - tas personer in som saknar grundskolekompetens; i andra hand - de som helt saknar gymnasiekompetens; sedan de som har "lite gymnasiekompetens", dvs har några godkända betyg i gymnasiala kurser... och sist kommer de som redan har godkänt betyg i den kurs de söker /detta för att man är redan BEHÖRIG/, och komma in på en viss utbildning - för konkurrens - anses det möjligt genom att göra högskoleprovet, exempelvis...
    Om man jämför mellan dig och mig - t.ex... om vi vill söka samma utbildning på högskola, säg Sjuksköterskeprogrammet (bara för att ta ett exempel) - och du t.ex har godkänt betyg i Naturkunskap 2 (som krävs för att bli behörig till ssk-programmet) och jag har inte det betyget, jag är Obehörig. Jag kan göra högskoleprovet och få högt resultat på HP, men jag kommer inte ens prövas i urvalet till ssk-programmet, pga jag saknar godkänt betyg i en kurs, som krävs för särskild behörighet.
    Och när komvux inte har resurser /pengar och lärarkapacitet/ att erbjuda läsa kurser till alla som vill läsa - då måste de prioritera. De prioriterar utifrån vad som står skrivet i Vuxenutbildningsförordningen - "personer med Kort tidigare utbildning tillhör prioriterade målgruppen".

    I vissa kommuner Ibland kan man ha tur och pengarna räcker även för några av dem som redan har godkända  betyg och vill läsa för att Konkurresnkomplettera. Därför kan du givetvis söka. Ingen kan förbjuda dig att söka kurser. Om komvux personal säger att "vi tar inte in om du redan har godkänt betyg" - då är det egentligen felformulering, de måste mena att under de senaste 10 året t.ex så har det inte hänt att någon med redan godkänt betyg kom in... typ, så... att det brukar inte hända... med "så plötsligt - så Händer det"... kanske. Man kan i alla fall hoppas på ett mikakel!

    Sök alla de kurser du vill läsa och vi håller tummarna!

    L. :)

    Liselotte