Sara

    Hej, Jag går tredje året i gymnasiet och läste i både en katalog ”Konsten att välja utbildning”, och på Skolverkets hemsida att man får göra en prövning även om man fått godkänt i en kurs. På mitt gymnasium har de sagt att man endast får göra en prövning om man får F?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sara,

    så här är det med regler kring prövningar:
    När du inte längre är gymnasieelev, alltså när du slutar på gymnasiet - då kan du leta var du kan göra prövningar i hela Sverige (behöver inte vara i den kommunen där du bor eller är folkbokförd i). Men så länge man är gymnasieelev så har man rätt att göra prövning i 2 fall
    1. om man fick F i en kurs man läste
    eller
    2. om undervisning i en obligatorisk kurs inte kan erbjudas (kan man sammanfatta det som) - egentigen är det ännu lite mer komplicerat, alltså "om en kurs är inskriven i elevens studieplan men elever ej kunde delta i undervisningen" då har eleven rätt att göra prövning innan hem slutar på gymnasiet.
    Så, du fick rätt svar både av personal på din skola och på de sidor du läste, men de svaren gäller Olika situationer: När man är gymnasieelev och man inte är elev på gymnasiet.